ارائه مدل صادراتی با رویکرد اقتصاد مقاومتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران.

3 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، واحد خنج، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران

10.22034/es.2023.400062.1681

چکیده

تحقیق حاضر از نوع آمیخته، اکتشافی است، برای انجام آن از روش آمیخته در دو فاز کیفی و کمی بهره گرفته شد. در فاز اول، با استفاده از رویکرد استقرائی و استفاده از صیغه کیفی از طریق اجرای تئوری داده بنیاد اقدام به شناسایی 9 بعد و 20 مؤلفه مؤثر بر عملکرد صادراتی با رویکرد اقتصاد مقاومتی در قالب شـرایط علی، شرایط محوری، شـرایط زمینه، شـرایط مداخلـه‌گر، استراتژی‌ها و پیامدها، شد. سپس در فاز دوم، به صورت کمی اقدام به تائید ابعاد و مؤلفه‌ها و در نهایت تائید مدل مفهومی توسعه‌یافته در فاز کیفی گردید. اطلاعات مورد نیاز در فاز کیفی از طریق مصاحبه با 11 نفر از متخصصین حوزه تجارت خارجی و کارشناسان سرآمد در امر صادرات کشور که تعداد آنها به روش نمونه‌گیری گلوله برفی هدفمند تعیین گردید، جمع‌آوری شد. همچنین، در بخش کمی، داده‌های مورد نیاز از طریق توزیع پرسشنامه محقق‌ساخته در بین 48 تن از کارکنان شرکت‌های صادر کننده مستقر در شهر تهران، که به روش کوکران تعیین گردید، گردآوری شد. در این تحقیق، جهت طراحی و اجرای مدل تبیین شده، از تکنیک مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار pls جهت آزمودن مدل کیفی، استفاده شد. نتایج حاصل از مدل‌سازی معادلات ساختاری نشان داد، معاملات تهاتری و رفع موانع تولید اثر معناداری بر رویکردهای صادراتی دارد. همچنین، رویکردهای صادراتی اثر معناداری بر مشارکت پایدار در بازار جهانی دارد. از طرفی، بازاریابی و توسعه زیرساخت‌ها اثر معناداری بر مشارکت پایدار در بازار جهانی دارد و نیز، مشارکت پایدار در بازار جهانی اثر معناداری بر بهبود عملکرد صادراتی دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات