TY - JOUR ID - 143284 TI - شناسایی ظرفیت‌های صنعتی ایران با استفاده از مدل پیچیدگی اقتصادی با تأکید بر بازار صادراتی کشورهای همسایه منتخب JO - فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی JA - ES LA - fa SN - 2252-0597 AU - طالبی, محمد AU - رهبر, فرهاد AU - حیدری, علی AU - اسمعیل زاده, علی AD - دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران AD - دانشگاه تهران/ دانشکده اقتصاد AD - دانشکده علوم کامپیوتر و ریاضی دانشگاه امیرکبیر Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 38 SP - 425 EP - 461 KW - نظریه پیچیدگی اقتصادی KW - مزیت نسبی آشکار شده KW - نظریه فضای محصولی KW - صادرات KW - ایران DO - N2 - تجزیه و تحلیل فضای محصولی در ایران نشان می‌دهد که از میان 1259 کد کالای موجود در سامانه هماهنگ شده شماره‌گذاری کالای 4 رقمی (Harmonized System (HS))، 45 کد کالا وجود دارد که حرکت به سمت تولید و صادرات آن‌ها می‌تواند به بهبود درجه پیچیدگی اقتصاد ایران کمک‌ کند.با توجه به اهمیت بازارهای 9 کشور همسایه ایران 25 کد کالا در بازار این کشورها شناسایی شده است که پس از حذف آن دسته از کد کالاهایی که در ایران تولید نمی‌شوند و همچنین آن دسته از کالاهایی که ایران در حال حاضر اقدام به صادرات آن‌ها می‌کند، 20 کد کالا باقی می‌ماند که تولید و صادرات این کالاها نه تنها منجر به بهبود درجه پیچیدگی اقتصادی ایران می‌شود بلکه بازاری 12 میلیارد دلاری دارند که با فرض تصاحب نیمی از این بازار، این اتفاق منجر به رشد 1.3 درصدی تولید ناخالص داخلی ایران خواهد شد. UR - https://econrahbord.csr.ir/article_143284.html L1 - https://econrahbord.csr.ir/article_143284_6af8311221399c83ead6fbaa0c9e20b9.pdf ER -