@article { author = {کمال, محمدمهدی and امیری, هادِی and مقدم, وحید}, title = {Water Policy Strategy in Iran: Applying Institutional Grammar Tool in Reforming the Fair Water Distribution Law}, journal = {Economic Strategy}, volume = {5}, number = {19}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام}, issn = {2252-0597}, eissn = {2588-6568}, doi = {}, abstract = {Governance in every field is achieved through a combination of formal institutions (laws, policies and regulations) and informal institutions (customary). Formal institutions undermine the functioning of informal institutions if they are not formulated properly, so the analysis of laws and policies in every area, including groundwater that is exposed to the tragedy of commons, paves the way for laws to evolve as part of the institutional transformation. .The country's latest water law, the Fair Distribution Act of 1981, due to numerous criticisms and observations of numerous inefficiencies in practice, is likely to be replaced by a comprehensive water law, which is currently in the drafting phase. Comparing these two laws together can illuminate the extent to which legislation has progressed. This study compares the groundwater sections of these two laws using the institutional grammar tool (IGT) as a method for analyzing and comparing laws and policies. The results of the institutional analysis show that, despite the difference in the title of these two laws, which refer to their separate missions, they are not substantially different. First, the major actors in both laws, are the Ministry of Energy, the stakeholders of groundwater exploitation and, to a lesser extent, excavators. Secondly, the Viewpoint to the Ministry of Energy is the same in both laws, and is as in the old view of the government as a benevolent, well-informed broker who merely seeks to enforce laws and dismiss any personal or partisan interests. Viewpoint to the exploiters and the diggers is completely negative, that is, they are looking for their own interest, and the interest lead to the tragedy of common. This view has given the Ministry of Energy a broad scope of authority and there is no room for the active role of farmers for sustainable exploitation of groundwater resources through collective action. Even though Successful groundwater management needs to facilitate the collective action of the farmers.; ; ;}, keywords = {Institutional grammar tool,Comprehensive Water Law,Fair Water Distribution Act,Institutional Analysis of Law}, title_fa = {راهبرد سیاست‌گذاری آب در ایران: کاربرد دستور زبان نهادی در اصلاح قانون توزیع عادلانه آب}, abstract_fa = {حکمرانی در هر عرصه ای به کمک ترکیبی از نهادهای رسمی (قوانین، سیاست ها و مقررات) و نهادهای غیر رسمی (عرف) صورت میگیرد. نهادهای رسمی در صورت عدم تدوین مناسب کارکرد نهادهای غیررسمی را نیز تخریب مینمایند، لذا تحلیل قوانین و سیاست ها در هر حوزه، از جمله آب های زیرزمینی که در معرض تراژدی منابع مشترک قرار دارند، راه را برای تحول قوانین، به عنوان بخشی از تحول نهادی بایسته، باز می‌کند. آخرین قانون آب کشور با عنوان قانون توزیع عادلانه مصوب 1361، به دلیل نقدهای بسیار و مشاهده ناکارآمدی های متعدد در عرصه عمل، احتمال دارد با قانون جامع آب، که هم اکنون در مرحله تهیه پیش‌نویس قرار دارد، جایگزین شود. مقایسه این دو قانون با یکدیگر می‌تواند میزان پیشرفت در قانوننویسی را روشن نماید. پژوهش حاضر با استفاده از روش دستور زبان نهادی به عنوان روشی برای تحلیل و مقایسه قوانین و سیاست‌ها، به مقایسه بخش‌ آب‌های زیرزمینی این دو قانون می‌پردازد. نتایج تحلیل نهادی نشان دهنده آن است که با وجود تفاوت عنوان این دو قانون، که به مأموریت‌های جداگانه آن دو اشاره دارد، اما در عمل تفاوت ماهوی چندانی با یکدیگر ندارند. اولاً بازیگران عمده هر دو قانون، وزارت نیرو و ذی‌نفعان بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی و تا حد کمی حفاران هستند. ثانیا نگاه به وزارت نیرو در هر دو قانون یکسان بوده و همچون نگاه قدیمی به دولت به عنوان یک کارگزار خیرخواه توانا و کاملا مطلع است که صرفا به دنبال اجرای قوانین و برکنار از هر منفعت‌طلبی شخصی یا حزبی است. نگاه به بهره‌برداران و حفاران کاملاً منفی است یعنی به دنبال منافع شخصی خود بوده و این منفعت طلبی منجر به تراژدی منابع مشترک می‌شود. این نوع نگاه موجب شده تا حوزه اختیارات وزارت نیرو بسیار گسترده تعریف شود و هیچ جایی برای نقش فعال بهره‌برداران برای بهره‌برداری پایدار از منابع آب زیرزمینی به کمک کنش‌جمعی وجود نداشته باشد. حال آنکه مدیریت موفق آب‌های زیرزمینی نیازمند تسهیل کنش‌های جمعی بهره‌برداران است.}, keywords_fa = {دستور زبان نهادی,قانون جامع آب,قانون توزیع عادلانه آب,تحلیل نهادی قانون}, url = {https://econrahbord.csr.ir/article_103324.html}, eprint = {https://econrahbord.csr.ir/article_103324_38e3ebd8ee8871ac245443ac80c964a5.pdf} }