@article { author = {صادقی شاهدانی, مهدی and خوشخوی, مهدی}, title = {Analyzing the impact of “How to inform consumers” on energy consumption behavior in the household sector, using the Friedman rating test}, journal = {Economic Strategy}, volume = {5}, number = {18}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام}, issn = {2252-0597}, eissn = {2588-6568}, doi = {}, abstract = {The concept of energy has a particular importance in our economy. Approximately half of the energy consumed in our country belongs to the household and construction sector. The importance of Public awareness, when clarifies that we find based on the results of internal investigations, price elasticity of energy demand in our society is low, and price politics, doesn’t have enough efficiency in management of energy consumption and efficiency improvement. In this investigation we want to extract the effective awareness’s on consumption behavior and energy consumption efficiency in household sector, and analyze the amount of effectiveness and importance of each case. For this purpose, after the collection of data based on the experts in this field and analysis them by Friedman test and with SPSS software, we reach to this that Raising awareness about the national interests and strengthen the sense of national patriot and chauvinism and awareness about the damaging effects on the environment and human health has a huge impact, Designing courses and special courses related to energy efficiency and distribution of books, and other Special Issue media items to explain optimization methods a large impact, education and cultural progress in schools and become observers of children in household consumption and awareness of the economic potential of energy efficiency has the effect of average to above, training in public housewives field of optimizing energy consumption in the home has the effect of low from moderate and level of education housewives have little impact on consumer behavior household sector.}, keywords = {public information,optimization of energy consumption,Consumer Behavior,Friedman Rating test,Utility function,consumption theory,Household Sector}, title_fa = {تحلیل تأثیرپذیری رفتار مصرف انرژی در بخش خانگی از نحوه آگاه‌سازی مصرف‌کنندگان (با بهره‌گیری از آزمون رتبه‌بندی فریدمن)}, abstract_fa = {«مصرف» که در یک جامعه نقش مهمی در تعیین نوع، میزان و شکل تولید و توزیع دارد، خود تحت تأثیر شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه است. در این میان مصرف انرژی نیز در اقتصاد و جامعه ما اهمیت خاصی دارد. وضعیت کنونی مصرف نامناسب انرژی در کشور ناشی از دلایل گوناگونی است و کارشناسان امور انرژی معتقدند که خانوارها نقش مهمی در هدر رفت انرژی دارند؛ به‌خصوص اینکه بر اساس بررسی‌ها، این بخش بیشترین سهم را در مصرف انرژی کشور نسبت به سایر بخش‌ها دارد؛ ‌بنابراین فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی عمومی در این بخش از ضرورت و اهمیت خاصی برخوردار است. اهمیت آگاهی‌بخشی عمومی زمانی مضاعف می‌شود که پی می‌بریم بر اساس نتایج بسیاری از مطالعات داخلی، کشش قیمتی تقاضای مصرف انرژی در جامعه ما پایین است و سیاست‌های قیمتی، کارایی زیادی در مدیریت مصرف انرژی و بهبود کارایی آن ندارند.; بر این اساس در تحقیق حاضر بر آن بوده‌ایم تا آگاهی‌های مؤثر بر رفتار مصرفی و به‌تبع آن، کارایی مصرف انرژی در بخش خانگی را استخراج و میزان تأثیرگذاری و اهمیت هرکدام از آن‌ها را ارزیابی کنیم. بدین منظور با بهره‌گیری از روش‌های اسنادی، پیمایشی و تحلیل‌های کیفی و پس از جمع‌آوری داده‌های مبتنی بر نظر خبرگانِ این حوزه و تحلیل آن‌ها توسط «آزمون فریدمن» و با بهره‌گیری از نرم‌افزار SPSS این نتایج به دست آمده است که «افزایش آگاهی در زمینه منافع ملی و تقویت حس میهن‌دوستی و عرق ملی» و «آگاهی‌رسانی در زمینه تأثیرات مخرب بر محیط‌زیست و سلامت انسان‌ها» تأثیر بسیار زیاد، «طراحی دروس و رشته‌های خاص مرتبط با کارایی انرژی» و «توزیع کتب، ویژه‌نامه‌ها و سایر اقلام رسانه‌ای برای تبیین روش‌های بهینه‌سازی» تأثیر زیاد، «آموزش و فرهنگ‌سازی در مدارس و تبدیل کودکان به ناظرین مصرف در خانواده» و «آگاهی از میزان پتانسیل صرفه اقتصادی ناشی از مصرف ‌بهینه انرژی» تأثیر متوسط، «آموزش‌های عمومی به زنان خانه‌دار در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی در خانه» تأثیر نسبتاً پایین و «افزایش سطح تحصیلات زنان خانه‌دار» تأثیری اندک بر رفتار مصرفی و به‌تبع آن بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش خانگی دارد.}, keywords_fa = {آگاه‌سازی عمومی,بهینه‌سازی مصرف,انرژی,رفتار مصرفی,آزمون رتبه‌بندی فریدمن,تابع مطلوبیت,تئوری مصرف,بخش خانوار}, url = {https://econrahbord.csr.ir/article_103317.html}, eprint = {https://econrahbord.csr.ir/article_103317_b64c4dd595c3d166f2e7e68a646ee187.pdf} }