پژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی2252-059731020140923Determinants of Inflation in Iran based on Bayesian Model Averagingبررسی علل تورم در اقتصاد ایران مبتنیبر رویکرد متوسطگیری بیزین (BMA)103262FAآرزو غضنفریمحسن مهرآراJournal Article19700101Due to the significant impact of inflation on macro-economic variables, researchers pay tremendous amount of attention to inflation determinants. Accordingly, the present research investigates the impact of 13 variables on inflation during 1959 and 2012 by using Bayesian Model Averaging (BMA) method. The ranking of the 13 explanatory variables were obtained based on the probability of their inclusion in model. The results show that price of energy and money imbalance (Lag ratio of money to nominal output) have expected and positive effects on the inflation rate with a probability of 100 % and they are the key explanatory variables in inflation equation. The energy price, currency imbalance measure, money growth and market exchange rate growth are the first four determinants of inflation in Iran. The impact of the output growth on inflation is not significant in the short-run but it gradually influences the inflation through money imbalance channel in the long-run. In addition, most anti-inflation effects appear with delay due to a decrease in the money supply. These results imply the dominance of monetary variables or monetary inflation in the Iranian economy and the cost push factors not having significant impact on the prices. Also, variables such as oil revenues and imports can have an impact of inflation only if they are channeled through the exchange rate, output growth and money velocity.تورم، بهدلیل آثار محسوسی که بر زندگی آحاد جامعه و سایر متغیرهای کلان اقتصادی دارد، همواره مورد توجه پژوهشگران اقتصادی بوده و بررسی عوامل تعیینکننده تورم از اهمیت زیادی برخوردار است. بر این اساس، در پژوهش حاضر با بهکارگیری روش میانگینگیری مدل بیزینی (BMA)، اثر 13 متغیر اقتصادی بر رشد تورم، طی دوره زمانی 1391-1338 مورد بررسی قرار گرفته است؛ نتایج بهدستآمده نشان میدهد که متغیرهای رشد قیمت انرژی و شاخص عدم تعادل پولی (وقفه لگاریتم نسبت پول به تولید اسمی) با احتمال 100 درصد، تأثیری مثبت و حتمی بر تورم داشتهاند و عوامل اصلی رشد تورم در اقتصاد ایران محسوب میشوند.; در رتبهبندی این 13 عامل، که براساس احتمال حضور آنها در مدل بهدست آمده است، متغیرهای رشد قیمت انرژی، شاخص عدم تعادل پولی، رشد حجم پول و رشد نرخ ارز بازار آزاد بهترتیب، رتبه اول تا چهارم را به خود اختصاص دادهاند. اثر رشد تولید بر تورم در کوتاهمدت بااهمیت نیست، ولی در بلندمدت و بهطور تدریجی از کانال عدم تعادل پولی آن را تحت تأثیر قرار میدهد. بهعلاوه بخش زیادی از اثرات ضدتورمی ناشی از کاهش حجم پول در اقتصاد ایران، طی دوره جاری تخلیه نشده و اثر آن با وقفه ظاهر میشود. این نتایج دلالت بر تسلط متغیرهای پولی یا پولی بودن تورم در اقتصاد ایران و بضاعت پایین عوامل فشار هزینه بر نوسانات قیمتی دارد. متغیرهای درآمد نفتی و واردات نیز تنها از کانال نرخ ارز، رشد تولید و رشد حجم پول بر تورم تأثیرگذارند.;پژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی2252-059731020140923The impact of Monetary policy on financial and real price instability through GMM Methodتأثیر سیاستهای پولی بر نوسان قیمت داراییهای مالی و حقیقی از طریق گشتاورهای تعمیمیافته103263FAاکبر کمیجانیحسین عباسینژادطاهره بیژنیJournal Article19700101To fully accomplish monetary policy, the awareness of central bank about transmission process and the impact of it on the other economic variables is critical. One of the most important mechanisms is the impact of monetary policy on asset prices.This paper surveys the impact of monetay policy on some asset prices such as Gold ,Exchange rate, Real estate and Stock market in Iran.; Estimating the response of asset price variation on monetary policy would be felt with some difficulties, problems such as implementation of both monetary policy and asset price change, also some missing variables which have affected the monetary policy and asset price, together.; These two issues make identification and diognosing of this reaction harder. So, this research uses the diagnosing techniques through heterogenons variance of monetary policy shocks which have been introduced by Rigbon and Sock (2004) .Our monthly estimates during 1999-2012 indicate that expansionary monetary policy has positive impact on Real state, Stock market and Gold price while it has negative impact on Exchange rate.; ;سیاست پولی مناسب و اجرای مؤثر آن اقتضا میکند که بانک مرکزی نسبت به فرایند انتقال و اثرگذاری آن به دیگر متغیرهای اقتصادی آگاهی داشته باشد. از مهمترین این مسائل، تأثیر سیاستهای پولی بر قیمت داراییها، بهعنوان یکی از مکانیسمهای انتقال سیاست پولی است. در همین راستا این مقاله به بررسی تأثیر سیاست پولی بر قیمت داراییهای طلا، ارز، مسکن و سهام در اقتصاد ایران پرداخته است.; بهدلیل مشکلاتی از قبیل همزمانی اجرای سیاست پولی و تغییر قیمت داراییها و متغیرهای مفقودهای که بر سیاست پولی و قیمت داراییها اثرگذارند، برآورد واکنش قیمت داراییها به سیاست پولی با مشکلات فراوانی روبهرو می شود. بهگونهای که این دو مسئله، شناسایی و تشخیص این واکنش را از طریق روشهای مرسوم مشکل میسازد. به همین دلیل این تحقیق از تکنیک تشخیص از طریق واریانس ناهمسانی شوکهای سیاست پولی که توسط ریگبون و ساک (2004) معرفی شد، استفاده میکند. برآوردها برای آمارهای ماهانه در دوره زمانی 1391-1378 حاکی از تأثیر مثبت سیاست پولی انبساطی بر مسکن، سهام و طلا و تأثیر منفی بر نرخ ارز است.;پژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی2252-059731020140923Comparing Cost of Living Index with Consumer Price Index (CPI) in Urban Areasمقایسه شاخص هزینه زندگی و شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری103264FAتیمور محمدیعباس شاکریعلی شهابیمهنوش عبداله میلانیJournal Article19700101The main objective of this paper is to compare consumer price index (CPI) with true cost of living index (COLI) of Iran’s urban households from 1991 to 2011. In order to determine the minimum subsistence level, An Implicitly Directly Additive Demand System (AIDADS) was estimated using GAMS and Minos5. Then with help of those estimations, the Engle coefficients for a linear expenditure system were estimated using the seemingly unrelated regressions (SUR) econometric technique for 12 commodity groups. Using the results of previous estimates, welfare measures and true cost of living index were calculated and compared with the prices of the base year (2004=100). The results indicate that during the period of study, the consumer price index (CPI) is a skewed estimate of the cost of living index and, with the exception of 2008, underestimates it for the period between 2005 and 2011 while overestimating it for rest of the period. In other words, for the period between 1991 and 2003, it displays an upward bias while for the others, it is downward. Results also show that the cost of living indices for expenditure deciles are significantly different from the CPI in urban areasهدف اصلی این مقاله مقایسه شاخص قیمت مصرف کننده و شاخص واقعی هزینه زندگی برای خانوارهای مناطق شهری در اقتصاد ایران برای سال های 90-1370 است. به این منظورابتدا مدل سیستم تقاضای مستقیماً جمع پذیر ضمنی برای بدست آوردن مقادیر حداقل معیشت با استفاده از نرم افزار GAMS و حل کننده Minos5 برآورد شده و با بکارگیری برآوردهای پارامتر مورد نظر، ضرایب انگل در سیستم مخارج خطی برای 12 گروه کالایی، با استفاده از تکنیک رگرسیون های به ظاهر نامرتبط برآورد شده است. با استفاده از نتایج تخمینهای قبلی شاخص های تغییرات رفاهی و شاخص هزینه زندگی برای تغییرات قیمتی اتفاق افتاده در سالهای مزبور محاسبه و با شاخص قیمت مصرف کننده بر مبنای سال پایه 1383 مقایسه شده است. یافتهها حاکی از آن است که در دوره مورد بررسی شاخص قیمت مصرف کننده برآورد اریبداری از شاخص هزینه زندگی است و شاخص هزینه زندگی دوره زمانی90-1384 را، بجز برای سال 1387، کمتر از حد و برای بقیه سالها بیش از حد برآورد میکند. به عبارت دیگر شاخص قیمت مصرفکننده برای سالهای 1370 تا 1382 دارای تورش به سمت بالاست و برای بقیه سالها بجز سال 1378 هزینه زندگی را کمتر از حد برآورد میکند. بعلاوه یافتههای این مطالعه نشان میدهد شاخص هزینه زندگی دهکهای هزینهای تفاوت معناداری با شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری دارد.پژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی2252-059731020140923Investigating the Hysteresis Phenomenon in Unemployment Rate of Economy of Iranبررسی وجود پدیده اثر تأخیری در نرخ بیکاری اقتصاد ایران103265FAسعید عیسیزادهمحبوبه طبرسیJournal Article19700101Iran is among the countries with high and persistent rates of unemployment. The unemployment trend in Iran shows particular feature of being permanent at high levels while indicating no convergence to a unique value. The present research examines the hysteresis hypothesis in unemployment rate in Iran. Hysteresis is dependency on the past history; therefore hysteresis in unemployment implies that unemployment rate is related to its past history. Therefore, all shocks have permanent effect on unemployment; so, economy doesn’t reach to a long-run equilibrium as it is changing constantly. This study investigates the impact of hysteresis in unemployment ratein Iran during 1959 and 2011 by using time-series data and traditional and modern method of unit root test that considers structural breaks exogenously and endogenously. Results show existence of this phenomenon in unemployment rate. Therefore, in Iran, during the period of this study, the natural rate of unemployment has followed the path of the current unemployment rate. Therefore, policymakers should be mindful of the demand side policies while considering that high level of unemployment, if not tackled, may persist permanently and continue to be a serious problem for the economy.; ;ایران در شمار کشورهایی است که در طول دهههای اخیر، نرخ بالا و ماندگار بیکاری را تجربه کردهاند. بررسی روند بیکاری در ایران نشان میدهد که در طول سالهای اخیر، این متغیر بدون تمایل به همگرا شدن به مقداری منحصربهفرد، بهطور دائمی در سطح بالایی قرار گرفته است. این موضوع ما را بر آن داشت که به بررسی فرضیه وجود اثر تأخیری در نرخ بیکاری اقتصاد ایران بپردازیم. عبارت اثر تأخیری، بهمعنای وابستگی به تاریخ گذشته است؛ بنابراین، اثر تأخیری در بیکاری دلالت بر وابستگی نرخ بیکاری به تاریخ گذشتهاش دارد. با وقوع این اثر، تمام شوکها اثر دائمی بر مسیر بیکاری خواهند داشت و اقتصاد هیچگاه به تعادل بلندمدت نمیرسد؛ زیرا تعادل بلندمدت مدام درحال تغییر است. این مقاله با استفاده از دادههای سری زمانی و روشهای سنتی و نوین آزمون ریشه واحد در اقتصادسنجی که شکستهای ساختاری را بهطور برونزا و درونزا درنظر میگیرند، به بررسی وجود اثر تأخیری در نرخ بیکاری اقتصاد ایران طی دوره زمانی 1390-1338 میپردازد. نتایج، وجود این اثر در نرخ بیکاری را مورد تأیید قرار میدهند. این نتیجه بیانگر آن است که در ایران، طی دوره مورد مطالعه، نرخ طبیعی بیکاری مسیر نرخ بیکاری جاری را دنبال کرده است؛ بنابراین، سیاستگذاران باید در اعمال سیاستهای طرف تقاضا بسیار محتاطانه عمل کنند و این موضوع را درنظر بگیرند که نرخ بیکاری بالا، اگر به حال خود رها شود، ممکن است ماندگار و دائمی شده و مشکلاتی جدی در اقتصاد ایجاد کند.پژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی2252-059731020140923A Meta-analysis of Iranian Development Plans’ Pathologiesفراتحلیلی بر آسیبشناسیهای برنامههای توسعه در ایران103266FAجلیل سلیمیرضا مکنونمحسن بهرامیJournal Article19700101Even though Iran has a 65-year history of development planning, it is still considered a developing state with a huge amount of human, financial and natural resources, which have been consumed but produced less results. Therefore, it seems necessary to examine and analyze critically the dominant approach in the country’s planning regime and identify its weak and strong points. Although many studies have been undertaken to identify the weak and strong points of Iran’s planning system, more research is required. In this paper, Iran`s development plans are reviewed for almost six decades. Development plans are studied in terms of the most dominant theories of development, coverage, time horizon, spatial planning, geographical coverage and methods of preparation and implementation. Furthermore, this research investigates the practical problems of development planning. In this paper, the weak points are classified at three levels of pre-planning, planning and post-planning. This paper used Meta-Analysis Method (MAM) to combine the findings of other researches and tried to describe the weaknesses of Iran’s development plan regime clearly in a detailed and understandable manner. As a result, this paper introduces a comprehensive model that shows different aspects of Iranian development plans which could be for policy makers. Finally, different ways of addressing the weaknesses are presented and recommendedبا وجود اینکه حدود 65 سال از شروع برنامهریزی و حرکت در مسیر توسعه در ایران میگذرد، اما همچنان در زمره کشورهای درحالتوسعه قرار داشته و حجم عظیم منابع انسانی، مالی و طبیعی مصرفشده، با دستاوردهای بهدستآمده تناسبی ندارد؛ ازاینرو، ضرورت دارد رویکرد حاکم بر نظام برنامهریزی کشور مورد کنکاش و بررسی تحلیلی و انتقادی قرار گیرد و آسیبهای آن شناسایی شود. البته تاکنون مطالعات مختلفی در این زمینه انجام شده است ولی باوجود ضرورتی که در نظمدهی به ابعاد مختلف آسیبهای برنامههای توسعه و بررسی آنها در قالب یک مدل جامع وجود داشته است، بررسی پارادایمهای حاکم، اغلب بهطور پراکنده و محدود به یک یا چند بعد خاص بوده است. در این مقاله، ابتدا تجربه نزدیک به 6 دهه برنامهریزی در ایران از حیث پوشش موضوعی، افق زمانی، نحوه برخورد با فضا (آمایش سرزمین)، پوشش جغرافیایی، روش تهیه و روش اجرای دیدهمان غالب برنامهها و تجربه برنامهریزی بررسی میشود. سپس آسیبشناسی جامعی از مشکلات برنامهریزی در کشور انجام شده و با نظمدهی به ابعاد مختلف آسیبها، آسیبها در قالب مدلی سهسطحی، در سه سطح پیش از برنامهریزی، برنامهریزی و پس از برنامهریزی بیان میشود. این مقاله با بهکارگیری روش فراتحلیل، سعی کرده است با جمعآوری و ترکیب اطلاعات از پژوهشهای پیشین و با نظمدهی به ابعاد مختلف آسیبها، مخاطبان را در درک و رفع آنها یاری کند. نتیجه کار، مدل جامعی است که بهصورتی منظم، مشکلات مختلف در برنامهریزی توسعه در کشور را نشان میدهد و میتواند کمک شایانی به دستاندرکاران در راستای رفع این مشکلات ارائه دهد. درنهایت راهکارهایی برای رویارویی با آسیبهای مختلف نیز پیشنهاد میشود.پژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی2252-059731020140923An approach towards the Sixth Development Plan in Iran from the viewpoint of the social capital of knowledge-based economy: with respect to the fourth and fifth palnsرهیافتی برای برنامه ششم توسعه از منظر سرمایه اجتماعی مورد نیاز اقتصاد داناییمحور؛ با نگاهی به برنامههای چهارم و پنجم جمهوری اسلامی ایران103267FAفائزه فروزانمحمدرضا یوسفی شیخ رباطمحمدنقی نظرپورJournal Article19700101In the late twentieth century, the knowledge-based economy was introduced and changed the framework of development plans which have been adjusted based on knowledge components. Iran, like many other countries, adjusted its fourth and fifth development plans based on the knowledge factors. In this respect, social capital is considered as a vital prerequisite for the formation of the production, distribution and application of knowledge and the creation of knowledge components. Considering the importance of social capital in achieving the knowledge-based economy (KBE), this study, with the descriptive-analytical approach, is trying to answer this question: what approach should be employed in order to set up a social capital for KBE in the Sixth Development Plan of Iran. The results of the examination of the Fourth Development Plan showed that due attention has been made to create confidence and participation in research activities. But there are problems in the knowledge norms and research networks. In the Fifth Development Plan, there is only one article about the creation of knowledge norms and research networks and participation while ignoring all issues which could have resulted in improved confidence. Therefore, in the Sixth Development Plan, the government can provide necessary grounds for the creation of social capital for the knowledge-based economy through reforming the educational system (to incorporate knowledge norms and promote innovation), enacting laws (such as the intellectual property law) and supervising their implementation, investing in knowledge-based economy and R&D sectors, creating scientific and research social networks and information data bank, establishing political and economic stability and founding ICT infrastructure.; ;در اواخر قرن بیستم با روی کار آمدن اقتصاد داناییمحور، چارچوب برنامههای توسعه تغییر کرده و برمبنای مؤلفههای دانایی تنظیم شده است؛ ایران نیز برای دستیابی به توسعه اقتصادی در این عصر، برنامههای چهارم و پنجم توسعه خود را برمبنای دانایی تنظیم کرده است. در این عصر، سرمایه اجتماعی بهعنوان یک پیشنیاز حیاتی برای تشکیل فرایند تولید، توزیع و کاربرد دانش و ایجاد مؤلفههای دانایی ضروری است؛ لذا این پژوهش با رویکردی توصیفیـتحلیلی بهدنبال پاسخگویی به این پرسش است که در تدوین برنامه ششم توسعه، برای ایجاد سرمایه اجتماعی مورد نیاز اقتصاد داناییمحور چه رهیافتی باید اعمال شود. نتایج بررسی متن برنامه چهارم توسعه کشور نشان میدهد که به ایجاد اعتماد و مشارکت در فعالیتهای پژوهشی توجه کامل شده است. اما در مورد هنجارها و شبکههای پژوهشی کاستیهایی وجود دارد. در متن برنامه پنجم نیز تنها در قالب یک ماده به هنجارهای علمگرایی، مشارکت و ایجاد شبکههای پژوهشی پرداخته شده و تمام مواردی که منجر به اعتماد میشود، درنظر گرفته نشده است. لذا در برنامه ششم، دولت میتواند با انجام اقدامات لازم ازجمله اصلاح نظام آموزشی (بهمنظور ایجاد هنجارهای علمگرایی و ایجاد روحیه نوآوری)، تدوین قوانین و نظارت بر اجرای آنها (مانند حقوق مالکیت فکری)، سرمایهگذاری در بخشهای دانشمحور، سرمایهگذاری در فعالیتهای R&D، ایجاد شبکههای اجتماعی علمی و پژوهشی و نظام جامع اطلاعاتی، برقراری ثبات سیاسی و اقتصادی و ایجاد زیرساختهای ICT، سرمایه اجتماعی مورد نیاز دانایی را ایجاد و ترمیم کند.; ;پژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی2252-059731020140923Constructing a composite social indicator for justice based on the IRI Constitution and its measurement during 2004 and 2011تدوین شاخص ترکیبی عدالت بر پایه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سنجش آن طی یک دوره هشتساله103268FAمرتضی عزتیJournal Article19700101The main objective of this paper is to construct a composite indicator to measure social justice over the 2004-2011 period. The variables were chosen after a thorough a review of literature. Statistical data were collected through documentary method, and were analyzed according to the content analysis method. indices required for constructing composite indicator were extracted from the Constitution of the Islamic Republic of Iran. After identifying conceptual components of justice, they were evaluated by 15 selected experts under a survey framework.. In the next step, the results of the first survey were summed up in order to weigh various components, and the questionnaires were filled again to obtain a composition which supports views of experts. Statistical data required for measuring composite indicator included various data published by the Statistical Center of Iran and credible world institutions.; ;هدف اصلی این نوشتار تدوین شاخص ترکیبی عدالت اجتماعی و سنجش آن برای یک دوره هشت ساله است. اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع و دادهها و اطلاعات آماری به روش اسنادی جمعآوری و تحلیل محتوا میشود. نشانهها برای ساختن شاخص از قانون اساسی استخراج میشود و پس از استخراج اولیه اجزای مفهومی عدالت بر پایه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، این اجزا بهوسیله یک پیمایش بین نخبگان منتخب ارزیابی میشوند. شمار این نخبگان 15 نفر بوده است. در مرحله بعد پس از جمعبندی نتایج پیمایش اول، برای وزندهی بین اجزای مختلف شاخص نیز از پرسشنامه و پیمایش دوباره بین این افراد استفاده میشود تا ترکیب مورد نظر بر پایه دیدگاه نخبگان یادشده باشد.; دادههای آماری مورد نیاز برای اندازهگیری شاخص ترکیبی نیز شامل اطلاعات مختلفی میشود که اغلب توسط مرکز آمار ایران یا نهادهای جهانی گردآوری و در منابع منتشرشده توسط آنها درج شدهاند. دوره زمانی بررسی در این پژوهش سالهای 1383 تا 1390 است که دادههای آن در دسترس است. اندازهگیری و بررسی شاخصها، پس از جمعآوری دادهها و محاسبه شاخصها، با استفاده از روشهای آماری توصیفی انجام میشود.;