پژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی2252-05973920140622Estimation of the period of return in public and private sector investment in Iranبرآورد دوره زمانی بازده سرمایهگذاری بخش خصوصی و دولتی ایران103255FAابراهیم فرجینادر مهرگانJournal Article19700101Investment in all countries of the world is considered as the engine of development and prime-mover of economy ; In fact more production and investment will result in more improvement of economy. Here the governmental and private sectors as the major investors in Iran can have different impacts depending on different approaches and conditions. On the one hand, the government is required to prioritize social benefits using oil income and public infrastructures; on the other,the private sector focuses on the efficacy of the yield of investment in competition with the government whose policy miscalculation will lead to the decline of the private sector’s return efficacy. In the present study, using Almon’s dilatory distribution, researchers determine the period of yield of investment in both government and private sectors to provide the investors with good ideas and suggestions and present a criterion for the evaluation to administer the investment. Findings indicate that the length of the return of the investment is seven and ten years for private sector and government respectively. Moreover, the highest efficacy for private sector occurs in the fourth period while the governmental sector reaches the highest efficacy in the fifth period.; ;سرمایهگذاری بهعنوان موتور رشد و توسعه اقتصادی از اهمیت ویژهای برخوردار است. لازمه رشد اقتصادی، تولید بیشتر و سرمایهگذاری افزونتر است. در این میان بخش خصوصی و بخش دولتی بهعنوان سرمایهگذاران عمده اقتصاد ایران با شرایط و رویکردهای متفاوت میتوانند اثرات متفاوتی برجای بگذارند. در یکسو دولت قرار دارد که به پشتوانه درآمدهای نفتی و در اختیار داشتن زیرساختهای عمومی، در سرمایهگذاریهای خود باید منافع اجتماعی را در اولویت قرار دهد و در سمت مقابل نیز بخش خصوصی قرار دارد که در رقابت با دولت بیشتر به نرخ بازدهی سرمایهگذاری توجه میکند و هرگونه سیاست غلط دولت، نسبت بازدهی این بخش را بهشدت کاهش میدهد. در این تحقیق با استفاده از دادههای دوره زمانی 1386-1338 و بهرهگیری از یک روش توزیع تأخیری به تخمین دوره زمانی بازدهی سرمایهگذاری بخش دولتی و خصوصی ایران بهمنظور ارائه پیشنهادات مناسب به سرمایهگذاران و همچنین ارائه معیاری برای سنجش مدیران سرمایهگذار پرداختهایم، که نتایج بهدستآمده نشان میدهد، ضمن اینکه دوره بازدهی برای تمامی بخشها از یک تابع درجه 2 تبعیت میکند، طول بازده سرمایهگذاری برای بخش خصوصی 7 سال و برای بخش دولتی 10 سال است. همچنین بیشترین نسبت بازدهی برای بخش خصوصی در دوره چهارم و برای بخش دولتی در دوره پنجم بهدست میآید.https://econrahbord.csr.ir/article_103255_6906ea795f98213eedd07140ecf03e4d.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی2252-05973920140622The effect of energy price reform on production costs in Iran’s industriesتأثیر اصلاح قیمت حاملهای انرژی بر هزینههای تولید صنایع مختلف در ایران103256FAابراهیم هادیانمجید اسلامی اندارگلیJournal Article19700101The main purpose of this paper is to study the effect of energy prices reform on production costs in various Iranian industries. In doing so, researchers use the input–output approach on the basis of energy table of 2006. In this framework, two scenarios (the price of energy carriers in 2010 and predicted energy price based on FOB price in 2016) in two stages (direct and indirect effect of those mentioned scenarios) have been employed. ; The results of the direct effects of applying the first scenario at the first stage show that the production costs will increase more in the brick, cement, transport, storage and communications sectors. In this scenario, the highest direct and indirect effects in production costs were recorded in brick industry with a 46.51 percent increase. Moreover, the direct effects of the second scenario suggest the highest increase of production costs in the brick, cement, tile and ceramics sectors with the brick having a 94.05 percent increase- the highest in terms of direct and indirect effect.;در این مقاله تلاش شده است اثرات مستقیم و غیرمستقیم افزایش قیمت حاملهای انرژی بر هزینههای واسطهای تولید صنایع مختلف در ایران در قالب دو سناریو با استفاده از تکنیک جدول داده ـ ستانده محاسبه شود. نتایج اثرات مستقیم اعمال سناریوی اول (قیمت مصوب حاملهای انرژی در سال 1392) حاکی از آن است که بخشهای آجر، سیمان و خدمات حملونقل، انبارداری و ارتباطات در رتبه نخست تا سوم بیشترین میزان افزایش هزینههای تولید قرار دارند. در این سناریو، بیشترین تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم در هزینههای تولیدی مربوط به بخش آجر با افزایشی معادل 51/46 درصد است. بهعلاوه نتایج اثرات مستقیم سناریوی دوم (حداکثر قیمت حاملهای انرژی در سال 1392) نیز حاکی از بیشترین میزان افزایش هزینههای تولید در بین بخشهای آجر، سیمان و کاشی و سرامیک بوده که در این میان بخش آجر با افزایشی معادل 05/94 درصد، بیشترین افزایش در هزینههای تولیدی را از منظر تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم در اختیار داشته است.https://econrahbord.csr.ir/article_103256_30477037743ae82c6d53e5cc9e987fd7.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی2252-05973920140622Exploring the impact of bank interest rate on forming and transformation of asset optimal portfolio in Iran; the application of mean-variance modelتأثیر نرخ سود بانکی بر چگونگی شکلگیری و تحول پورتفوی بهینه داراییها در ایران کاربرد مدل میانگین ـ واریانس103257FAبیتا شایگانیفرامرز طهماسبیJournal Article19700101In this study by taking into account household assets (bank deposits, participation bonds, stocks, foreign currency, gold coin, and housing), the optimal composition of asset portfolio during 1991-2011 is extracted by applying mean-variance model and using MATLAB. Findings indicate low-risk people save 68 percent of their asset in the form of participation bonds and the rest as stocks and other assets. This study demonstrated that stock and housing will increase in the asset portfolio of people with the increase in the risk of asset portfolio. such that, stock and housing account respectively for 78 and 22 percent for high risk people. Asset composition changes due to interest rate changes was also investigated in the present research. The result indicated that while the real interest of bank deposit is negative, the highest share in asset portfolio for low-risk people was related participation to bonds (77 percent). The highest share in asset portfolio for high-risk people belonged to coin (81percent). when the real interest of bank deposit is positive, bank deposit is the highest in the asset portfolio for low–risk people (75 percent) and stock is the highest for high-risk people (76 percent). There is no place for bonds, gold coins and foreign currency in that portfolio.; ;در این مطالعه با درنظر گرفتن داراییهای خانوارها شامل سپردههای بانکی، اوراق مشارکت، سهام، ارز، سکه و مسکن طی دوره 1390-1370 و با بهکارگیری مدل میانگین ـ واریانس، با استفاده از نرمافزار متلب ترکیب بهینه سبد داراییها استخراج شده است. نتایج نشان میدهد: افراد کمریسک 68 درصد دارایی خود را بهصورت اوراق مشارکت و بقیه را بهصورت سهام و داراییهای دیگر نگهداری میکنند. با افزایش ریسک سبد دارایی، سهم سهام و مسکن در سبد دارایی افراد افزایش مییابد، بهطوریکه برای افراد پرریسک سهام 78 درصد و مسکن 22 درصد ترکیب را به خود اختصاص میدهند و بقیه داراییها سهمی را به خود اختصاص نمیدهند. همچنین تغییر ترکیب داراییها در نتیجه تغییر نرخ سود بانکی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد زمانیکه نرخ سود واقعی سپردههای بانکی منفی است، بیشترین سهم در سبد دارایی افراد کمریسک، اوراق مشارکت (77 درصد) و برای افراد پرریسک سکه (81 درصد) بوده و سهام و ارز سهمی را به خود اختصاص نمیدهند؛ و زمانیکه نرخ سود واقعی سپردههای بانکی مثبت است، در سبد دارایی افراد کمریسک، سپردههای بانکی بیشترین سهم (75 درصد) و برای افراد پرریسک سهام بیشترین سهم (76 درصد) را به خود اختصاص میدهند. در این حالت اوراق مشارکت، سکه و ارز سهمی در سبد دارایی افراد ندارند.https://econrahbord.csr.ir/article_103257_def6fe6c8fa65a14d7546cbada9363c5.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی2252-05973920140622Relationship between defense expenses and economic growth in Iranرابطه مخارج دفاعی و رشد اقتصادی در ایران103258FAابوالقاسم گلخندانداود گلخندانمحمد مولاییJournal Article19700101Defense expenses account for one of the considerable and important public expenditures in most countries which play an important role in maintaining the internal and external security and economic stability and growth directly or indirectly. Undoubtedly, when the security of a country is threatened, more defense expenses are justified and economic and social investments decrease, resulting in lower economic growth . The study of impact of defense expenses on economic growth in Iran is important and necessary for two reasons: Iran's strategic position in the Middle East and the high defense expenses in government budget. For this purpose, Iran’s defense expensesduring 1959-2010are estimated by an augmented Solow model (proposed by Knight, Loayza and Villanueva). Findings show, using co-integration Johanson's and Granger Causality of Toda and Yamamoto Test model, there is a positive impact of defense expenses on economic growth in the long run and bidirectional causality between variables. Thus, although it is inevitable to allocate some portion of the annual public budget for defense expenses , its over-use will have negative impacts on the economic growth, causing stagflation in country.مخارج دفاعی یکی از اقلام مهم و قابلتوجه هزینههای دفاعی در اکثر کشورها است و نقش مهمی در ایجاد امنیت داخلی و خارجی ایفا میکند و بهطور مستقیم و غیرمستقیم نیز باعث ثبات و رشد اقتصادی در هر جامعهای میشود. بدیهی است هرچه کشوری مورد تهدید بیشتر داخلی و خارجی قرار گیرد و امنیت آن بهخطر بیافتد، مجبور به تخصیص سهم بیشتر از هزینههای عمومی برای تقویت بنیه دفاعی خود میشود و این امر ممکن است منجر به تقلیل تخصیص درآمد ملی برای سرمایهگذاریهای اقتصادی و اجتماعی شود و رشد اقتصادی را کاهش دهد. قرار گرفتن ایران در منطقهای استراتژیک ازیکسو و بالا بودن سهم مخارج دفاعی در بودجه دولت از سویی دیگر، لزوم بررسی اثر مخارج دفاعی بر رشد اقتصادی را مهم جلوه میدهد. در این راستا ضمن معرفی مهمترین مدلهای مطرحشده در زمینه مخارج دفاعی و رشد اقتصادی، از یک مدل رشد سلوی تعمیمیافته (ارائهشده توسط نایت، لوئیزا و ویلانوا) برای تخمین رابطه بین مخارج دفاعی و رشد اقتصادی ایران طی دوره زمانی 1389-1338 استفاده شده است. یافتههای این تحقیق با استفاده از آزمونهای همانباشتگی یوهانسن ـ یوسیلیوس و علیت گرنجری تودا و یاماموتو، نشاندهنده اثر مثبت مخارج دفاعی بر رشد اقتصادی در بلندمدت و رابطه علیّت دوطرفه بین این متغیرهاست؛ بنابراین، گرچه درنظر گرفتن سهمی از بودجه سالیانه دولت برای مخارج نظامی امری اجتنابناپذیر است، لیکن افراط در آن دارای اثرات منفی در رشد اقتصادی بوده و زمینههای رکود تورمی را در کشور ایجاد میکند.https://econrahbord.csr.ir/article_103258_69a6dd7f04927d90574fff9db7357709.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی2252-05973920140622Evaluating unofficial dollarization in the Iranian economyبررسی دلاریشدن غیررسمی در اقتصاد ایران103259FAایوب ابوذریغلامرضا زمانیانJournal Article19700101Dollarization” is the use of foreign currency as a unit of account, store of value or a medium of exchange in addition to (or instead of) the domestic currency. In unofficial dollarization, people are not willing to keep domestic currency due to high inflation and depreciation of the national currency and will exchange a portion of their money into foreign currency. In this paper, using “Autoregressive Distributed Lag (ARDL)” model, dollarization index is estimated for the Iranian economy. Findings of this study show that the Iranian economy is dollarized. The dollarization index reached from 0.52 in 1978 to 0.77 in 1993 and persisted until 2003 due to dollarization irreversibility. The dollarization index declined after 2003 but increased in 2012 to 0.6. The main cause of dollarization in the Iranian economy is high and chronic inflation over the past forty years. For the inhibition of dollarization phenomenon, conditions should be created under which dollarization could become reversible through the enhancement of the confidence of domestic residents in national currency. For this purpose, negative shocks (currency and inflation) into the economy should be avoided for at least 10 years.; ;استفاده از ارز خارجی بهعنوان واحد سنجش، ذخیره ارزش یا وسیله مبادله علاوهبر (یا بهجای) پول داخلی، «دلاریشدن» نامیده میشود. در دلاریشدن غیررسمی، مردم یک کشور بهخاطر تورم شدید و کاهش ارزش پول ملی تمایلی به نگهداری پول داخلی ندارند و بخشی از پول خود را تبدیل به پول خارجی میکنند. در این مقاله با استفاده از روش «خودرگرسیون با وقفههای توزیعی گسترده» (ARDL)، شاخص دلاریشدن برای اقتصاد ایران تخمین زده میشود. نتایج این مطالعه نشان میدهد که اقتصاد ایران دلاری شده است. شاخص دلاری در سال 1357 به 52/0 و در سال 1374 به 77/0 رسید و تا سال 1384 به علت برگشتناپذیری دلاریشدن ماندگار شد. شاخص دلاریشدن از سال 1384 ابتدا کاهش و سپس افزایش یافت؛ بهطوریکه در سال 1391 به 6/0 رسید. علت اصلی پدیده دلاریشدن در اقتصاد ایران تورمهای بالا و مزمن طی چهل سال اخیر است. برای مهار این پدیده باید شرایط برگشتپذیر شدن آن را فراهم کرد، به این معنا که اعتماد ساکنان داخلی به پول ملی افزایش یابد؛ برای این منظور باید طی حداقل 10 سال از وارد شدن شوکهای منفی (شامل ارزی و تورمی) به اقتصاد جلوگیری کرد.https://econrahbord.csr.ir/article_103259_35bcdd4a8b71f0e7ddd12089b62da994.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی2252-05973920140622Ranking of Iran’s economic status in South-West Asia using multi-criteria decision-making approachرتبهبندی جایگاه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در منطقه جنوب غرب آسیا با بهرهگیری از الگوهای تصمیمگیری چندمعیاره103260FAجواد قربانیرضا خوشسیمامحمد غفاری فردمیثم امیریJournal Article19700101According to Iran’s Twenty Year Vision Policy Document, the country will be a developed state ranking first in the region in terms of economy by the end of 2025. Development has many aspects, the economic development is one of its most important pillar. It is crucial to have a clear understanding of the status in order to realize the Vision Policy goals and based on the future planning and policy making.; This paper is an attempt to determine the economic status of Iran in the region . To this end, various economic indicators were collected within the specified time frame. Given the different importance of these factors in determining the economic status, using - multi-criteria decision-making models (AHP and TOPSIS ) to determine the relative weight of each indicator, the combination index of the economic status of countries was identified. Findingsillustrate that Turkey, Qatar, United Arab Emirates, Saudi Arabia and Iran rank first to fifth, respectively, among the twenty-five countries of South-West Asia in terms of economic development.;طبق سند چشمانداز بیستساله، ایران کشوری است توسعهیافته که به جایگاه نخست اقتصادی دست پیدا کرده است. توسعه دارای ابعاد گوناگونی است که توسعه اقتصادی از ابعاد و ارکان مهم آن میباشد. برای رسیدن به تصویری که این سند ترسیم کرده است، داشتن درکی صحیح از جایگاه فعلی امری حیاتی است و برنامهریزی و سیاستگذاریهای آتی نیز باید با آگاهی از این جایگاه صورت گیرد.; در این مقاله تلاش شده است که جایگاه اقتصادی ایران در منطقه مشخص شود و در این راستا شاخصهای مختلف اقتصادی کشورهای منطقه در بازه زمانی مشخص جمعآوری شدند. با توجه به اینکه اهمیت این شاخصها در تعیین جایگاه اقتصادی یکسان نیست، با استفاده از الگوهای تصمیمگیری چندمعیاره (تحلیل سلسلهمراتبی و تاپسیس) برای هرکدام از شاخصها وزن نسبی تعیین شد و سپس شاخص ترکیبی جایگاه اقتصادی کشورها تعیین گردید. نتایج نشان میدهد در بین بیستوپنج کشور منطقه جنوب غرب آسیا در حوزه اقتصادی، کشورهای ترکیه، قطر، امارات متحده عربی، عربستان و ایران بهترتیب رتبههای یکم تا پنجم را به خود اختصاص دادهاند.;https://econrahbord.csr.ir/article_103260_2e488e761178dc767f027af5df2b59a2.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی2252-05973920140622Ranking of Iran’s economic status in South-West Asia using multi-criteria decision-making approachاثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد اقتصادی: با رویکرد مقایسه بین کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه103261FAاکرم چرمگررضا محسنیصادق داداشییزدان سیفJournal Article19700101According to Iran’s Twenty Year Vision Policy Document, the country will be a developed state ranking first in the region in terms of economy by the end of 2025. Development has many aspects, the economic development is one of its most important pillar. It is crucial to have a clear understanding of the status in order to realize the Vision Policy goals and based on the future planning and policy making.; This paper is an attempt to determine the economic status of Iran in the region . To this end, various economic indicators were collected within the specified time frame. Given the different importance of these factors in determining the economic status, using - multi-criteria decision-making models (AHP and TOPSIS ) to determine the relative weight of each indicator, the combination index of the economic status of countries was identified. Findingsillustrate that Turkey, Qatar, United Arab Emirates, Saudi Arabia and Iran rank first to fifth, respectively, among the twenty-five countries of South-West Asia in terms of economic development;پیدایش نخستین رایانه قابل برنامهریزی و ترانزیستور که منشأ میکروالکترونیک و هسته انقلاب فناوری اطلاعات شد، در قرن بیستم رخ داد. این انقلاب تکنولوژیکی مرزهای جغرافیایی را از بین برد و بر سیستم اقتصادی کشورها اثر گذاشت و آن را متحول کرد. آثار این انقلاب هم در کشورهای درحالتوسعه که زیرساختهای مناسب و فضای رقابتی لازم را ندارد و هم در کشورهای توسعهیافته قابل مشاهده است. مقاله حاضر به بررسی و مقایسه اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) بر رشد اقتصادی کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه منتخب میپردازد. در برآورد الگوی تجربی رشد اقتصادی این دو گروه از کشورها، از دادههای نرخ رشد سرمایهگذاری در فاوا، نرخ رشد موجودی سرمایه، نرخ رشد سرمایه انسانی، رشد نیرویکار و از روش پانل طی دوره زمانی 2009-2000 استفاده شده است. نتایج برآورد حاکی از رابطة مثبت و معنیدار بین رشد اقتصادی و فاوا در این دوره است که در کشورهای توسعهیافته این ارتباط از شدت بالاتری برخوردار است.; ;https://econrahbord.csr.ir/article_103261_2a306c9b3ac5e9239845c4a93f5ea137.pdf