پژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی
2252-0597
2588-6568
8
28
2019
03
21
تعیین«نرخ تنزیل اجتماعی »برای سیاستگذاریهای اقتصادی با توجه به معیار پایداری و عدالت بین نسلی
FA
سید عقیل
حسینی
0000-0001-8666-3208
aqil.hoseiny@gmail.com
نرخ تنزیل اجتماعی یکی از متغیرهای کلان است که اثر تعیینکنندهای بر بسیاری از متغیرهای کلان از قبیل رشد و پایداری آن و همچنین متغیرهای اخلاقی از قبیل عدالت بیننسلی دارد. مسئلهای که در این مقاله به آن پرداخته شده است، تحلیل تاثیر نرخ تنزیل اجتماعی بر «پایداری» و «عدالت بیننسلی» است. طرح مسئله «پایداری» ناظر به این دغدغه جهانی است که تشدید بحرانهای زیستمحیطی میتواند جریان فعلی رشد اقتصادی را در بلندمدت معکوس نماید و رفاه و بهزیستی نسلهای آتی را به مخاطره افکند. نشان داده میشود که تحقق «معیار پایداری» مستلزم این است که برای جلوگیری از افول مسیر مصرف بهینه، نرخ تنزیل اجتماعی صفر باشد. همچنین بر طبق رویکرد اخلاقی، «عدالت بیننسلی» مستلزم برخورد یکسان با نسلهای فعلی و آتی است و اخلاقاً صحیح نیست برای نسلهای آتی اهمیت کمتری قائل شویم و منابعی که حق آنهاست را اکنون به نفع خویش مصادره نموده و مصرف کنیم. این رویکرد اخلاقی «نرخ تنزیل اجتماعی صفردرصد» را تجویز مینماید که موجب سرمایهگذاری بیشتری میشود و به رفاه آیندگان اهمیت میدهد.
نرخ تنزیل اجتماعی,رشد اقتصادی,پایداری,عدالت بیننسلی
https://econrahbord.csr.ir/article_103348.html
https://econrahbord.csr.ir/article_103348_49e20c0fd6bd8dc0d6f15eb7f002c82e.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی
2252-0597
2588-6568
8
28
2019
03
21
تأثیر بازاریابی شبکه ای بر مسئولیت مالیاتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار
FA
مریم
لشکری زاده
lashkarizadehm@yahoo.com
شرکتها برای افزایش میزان فروش محصولات خود نیازمند استفاده از تکنیکهای نوین بوده و یکی از تکنیکهای نوین بازاریابی شبکهای میباشد. از مواردی که در بازاریابی شبکهای مورد توجه قرار گرفته است مسئولیت مالیاتی شرکت در ارتباط با فروش محصولات به مشتریان جدید میباشد. با توجه به اینکه در این نوع فروش، محصولات تولیدی به طور مستقیم به دست مصرفکننده رسیده و روال اداری - مالیاتی را طی نمیکنند، ممکن است تخلفات مالیاتی پیش آمده و میزان فروش شرکت به صورت غیر واقعی اعلام شود و در نهایت فرار مالیاتی اتفاق بیافتد. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر ساختار بازاریابی شبکهای بر مسئولیت مالیاتی شرکتها است. این پژوهش از نوع مطالعه کتابخانهای و تحلیلی- علی بوده و مبتنی بر تحلیل دادههای تابلویی (پانل دیتا) است. در این پژوهش از اطلاعات مالی 107 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1391 تا 1397 استفاده شده است .نتایج تحقیق حاکی از تاثیر معکوس و معنادار ساختار بازاریابی شبکهای بر مسئولیت مالیاتی شرکتها است.
بازاریابی شبکهای,مسئولیت مالیاتی,داده های تابلویی,بورس اوراق بهادار
https://econrahbord.csr.ir/article_103349.html
https://econrahbord.csr.ir/article_103349_13c2183e1097b28f1f79fded9971abe9.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی
2252-0597
2588-6568
8
28
2019
03
21
محاسبهی شاخص خلق نقدینگی در چارچوب الگوی برگر و باومن و تاثیر آن بر بحرانهای بانکی: کاربردی از مدل پانل لاجیت و پروبیت
FA
داود
محمودی نیا
davoud.mahmoudinia@gmail.com
زهرا
محمدی
d.mahmoudinia@vru.ac.ir
عباس
معمارزاده
amemarzadeh@vru.ac.ir
بانکها با تخصیص منابع مالی نقش مهمی در اقتصاد و بازارهای مالی دارند، در حقیقت بانکها با این اقدام به عنوان واسطهگرهای مالی عمل میکنند. همچنین بانکها استخر نقدینگی هستند و این نقدینگی را از طریق سررسید اقلام ترازنامه ایجاد میکنند. به دلیل اهمیت ایجاد نقدینگی بانکها در این تحقیق سعی شده است تا به محاسبه شاخص خلق نقدینگی در نظام بانکی کشور با استفاده از روش برگر و باومن (2009) پرداخته شود. از آنجایی که بانکها مهمترین مراکز اقتصادی هستند، باید توجه داشت که این نقدینگی تاثیر جدی بر روی آنها خواهد گذاشت و بانکها دچار بحران خواهند شد. برای مشخص کردن سالهای مبتنی بر بحران بانکی، از مدل مارکف-سوییچینگ استفاده میشود. برای بررسی تاثیر نقدینگی بر بحران بانکی از مدل لاجیت و پروبیت استفاده شده است. برای این کار از دادههای سال 1384-1396 استفاده شده و برای 17 بانک که شامل بانکهای خصوصی و دولتی است، استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان خواهند داد که با استفاده از مدل برگر و باومن (2009) خلق نقدینگی برای 13 سال محاسبه شده و با کمک مدل لاجیت بهترین مدل، انتخاب شده و نشان میدهد که نقدینگی تاثیر مثبتی بر بحران بانکی خواهد داشت. دارایی، ریسک اعتباری، تورم و مطالبات معوق تاثیر مثبت ولی تجارت آزاد و نرخ کفایت سرمایه تاثیر منفی بر بحران بانکی خواهند گذاشت. در حقیقت بانکها برای جلوگیری از ورشکستگی به خلق نقدینگی میپردازند، در صورتی که با ایجاد نقدینگی اولین ضرر و زیان را برای خودشان و بعد برای جامعهی اقتصادی متحمل خواهند شد.
بانک,خلق نقدینگی,بحران بانکی,پانل لاجیت و پروبیت
https://econrahbord.csr.ir/article_103350.html
https://econrahbord.csr.ir/article_103350_9f94c7ee8da1c3315caea6775f98f0de.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی
2252-0597
2588-6568
8
28
2019
03
21
تعیین شاخص نااطمینانی اقتصادی بهینه برای اقتصاد ایران
FA
احمد
صلاح منش
salahmanesh@yahoo.com
رضا
علائی
rezaal66@gmail.com
سیدعزیز
آرمن
saarman2@yahoo.com
در مطالعه ی حاضر به تعیین شاخص نااطمینانی اقتصادی بهینه برای اقتصاد ایران در طی دوره ی1369:1 تا 1396:4 پرداخته شده است. در این راستا تابع نااطمینانی همزمان که شامل متغیرهای شکاف رشد تولید، تورم، نرخ ارز و پایه ی پولی است، در کنار سایر معادلات ساختاری اقتصاد ایران تصریح و پارامترهای آن توسط الگوریتم بهینه یابی جستجوی موجودات همزیست (SOS) به گونه ای تعیین شده است که تابع زیان بانک مرکزی ایران را حداقل کند. ضرایب به دست آمده برای متغیرهای شکاف رشد تولید، تورم، نرخ ارز و پایه ی پولی به ترتیب برابر با22/0، 03/1، 07/2 و 99/0 است که بیانگر اهمیت بیشتر دو متغیر نرخ ارز و تورم در ایجاد نااطمینانی اقتصادی است. شاخص ایجاد شده مانا بوده و همچنین نشان دهنده ی بالا بودن سطح نااطمینانی در دو دهه ی هفتاد و نود نسبت به دهه ی هشتاد است. این شاخص نشان می دهد که فقط در هفت مقطع، مقدار شاخص نااطمینانی تقریبا برابر با صفر است که همهی آنها در دهه-ی هشتاد قرار دارند و در سایر دورهها مقدار شاخص مثبت و یا منفی است.
شاخص نااطمینانی بهینه,الگوریتم بهینه یابیSOS,معادلات ساختار اقتصاد ایران,تابع زیان بانک مرکزی
https://econrahbord.csr.ir/article_103351.html
https://econrahbord.csr.ir/article_103351_27edefa884b1b78a0a68a57a20d61773.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی
2252-0597
2588-6568
8
28
2019
03
21
تأثیر آستانهای سطح توسعه در اثرگذاری سرمایه انسانی بر رشد منطقهای اقتصاد در ایران
FA
زهرا
دهقان شبانی
zdehghan@shirazu.ac.ir
محمد
زهتاب
m.zehtab93@gmail.com
ندا
جمشیدی
n.jamshidi23@gmail.com
رشد اقتصادی متعارفترین هدف برای هر اقتصاد است که یکی از عوامل مؤثر بر آن، سرمایه است. امروزه سرمایه انسانی در کنار سرمایه فیزیکی بهعنوان یکی از اصلیترین نهادههای تولید، ایفای نقش میکند. از اینرو، یکی از مهمترین عوامل تعیینکنندهی رشد اقتصادی میباشد که بررسی تأثیر آن بر رشد منطقه-ای اقتصاد در مناطق مختلف میتواند به توسعهیافتگی آن مناطق و مناطق همجوار آنها کمک نماید. عدهای بر این باورند که اثر مثبت قابل توجه سرمایه انسانی تنها پس از آنکه اقتصاد از سطح آستانهای از توسعه عبور میکند، می-تواند تحقق یابد. بنابراین هدف پژوهش حاضر، تحلیل تأثیر آستانهای سطح توسعه بر اثرگذاری سرمایه انسانی بر رشد اقتصادی در استانهای ایران میباشد. برای این منظور، از روش آستانهای دادههای تابلویی برای 28 استان ایران طی دوره زمانی 1380-1394 استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که دو مقدار آستانه برای سطح توسعه وجود دارد که مقدار آستانه اول سطح توسعه 8134/3 و مقدار آستانه دوم 460/5 است و چنانچه سطح توسعه کمتر از 8134/3 باشد سرمایه انسانی بر رشد اقتصادی تأثیرگذار نخواهد بود. اما اگر سطح توسعه بین 8134/3 و 46/5 باشد با افزایش 1 درصد سرمایه انسانی رشد اقتصادی 080/0 درصد رشد خواهد داشت و چنانچه سطح توسعه بالاتر از 46/5 باشد با افزایش 1 درصدی سرمایه انسانی رشد اقتصادی 175/0 درصد رشد خواهد داشت.
سرمایه انسانی,رشد منطقهای اقتصاد,مدل پانل آستانهای,ایران
https://econrahbord.csr.ir/article_103352.html
https://econrahbord.csr.ir/article_103352_5bd477f8a4aba614c8f498e24eeda524.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی
2252-0597
2588-6568
8
28
2019
03
21
چارچوب نظری عرضه پول (مقایسه تطبیقی اقتصاد متعارف و اقتصاد با رویکردی اسلامی)
FA
امیر
خادم علیزاده
khademalizadeh.a@gmail.com
محمدمهدی
مجاهدی موخر
m_mojahedi2004@yahoo.com
محمود
عیسوی
eisavim@yahoo.com
معصومه
آقاجانی
maghajani83@gmail.com
مبحث پول یکی از مفیدترین و شاید بتوان گفت یکی از مناقشه برانگیزترین مباحث اقتصادی است. به طوری که فهم صحیح مفاهیم مرتبط با پول، شرط اساسی درک مناسب از کارکرد اقتصاد و تعامل اجزای آن محسوب میشود. این پژوهش به هدف بررسی و نقد عرضه پول در سطح کلان (با پایههای خرد) در اقتصاد متعارف و اقتصاد با رویکرد اسلامی به روش توصیفی با مراجعه به منابع کتابخانهای و بررسی مطالعات پیرامون موضوع، انجام گرفته و به این پرسشها پاسخ میدهد: عرضه پول درونزاست یا برونزا؟ خلق پول، در اقتصاداسلامی امکانپذیر است؟ عرضه پول در اقتصاد با رویکردی اسلامی تابع چه متغیرهایی است؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که ایراداتی که به خلق پول در اقتصاداسلامی وارد است عبارتند از: بیثباتی اقتصادی، فقدان عدالت اجتماعی، کاهش رشد اقتصادی، عدم ایفای تعهد بازپرداخت سپردهها توسط بانکها. لذا امکان خلق پول در اقتصاد با رویکرداسلامی مشروعیت ندارد. در چارچوب آموزههای اسلامی، امکان انتشار پول فقط برای دولت (بانک مرکزی) وجود دارد، چرا که دولت اسلامی درراستای منافع عمومی قدم برمیدارد و لذا منافع ناشی از انتشار پول دوباره به خود مردم بازخواهدگشت. بانکهای تجاری یک واسطه مالی هستند که امکان خلق پول ندارند و سپردههای بانکی، پول محسوب نمیشوند. در اقتصادبارویکرد اسلامی، با توجه به دیدگاه تطابقگرایان و با محدودیت قائل شدن در زمینه نرخ بهره در اقتصاد با رویکرد اسلامی، عرضه پول درونزا درنظرگرفته میشود. در پایان، عوامل موثربرعرضه پول عبارتنداز: تولید حقیقی، تورم، درجه اعتماد مردم به نظام پولی.
اقتصاد اسلامی,اقتصاد پولی,عرضه پول,خلق پول,درونزایی عرضه پول
https://econrahbord.csr.ir/article_103353.html
https://econrahbord.csr.ir/article_103353_a81819e3329958bed75872e532a03436.pdf