%0 Journal Article %T نقش راهبردها و خط‌مشی‌های توسعه کسب و کارها بر عملکرد بنگاه‌های کوچک و متوسط (SMEs) %J فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی %I پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام %Z 2252-0597 %A حسینی, سید عباس %A مجیبی, تورج %A مهدی زاده اشرفی, علی %A وظیفه دوست, حسین %D 2019 %\ 06/22/2019 %V 8 %N 29 %P 155-203 %! نقش راهبردها و خط‌مشی‌های توسعه کسب و کارها بر عملکرد بنگاه‌های کوچک و متوسط (SMEs) %K خط‌مشی‌های توسعه کسب و کارها %K بنگاه‌های کوچک و متوسط %K عملکرد بنگاه‌های کوچک و متوسط %K راهبرد %R %X بنگاه‌های کوچک و متوسط (SMEs) به دلیل داشتن ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی در زمینه ایجاد اشتغال با هزینه سرمایه‌گذاری کم و راندمان بالا، همواره مورد توجه سیاست‌گذاران کشورهای مختلف قرار داشته‌اند. با توجه به وجود بیکاری شدید و ضرورت اشتغال‌زایی به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سال‌های اخیر خط‌مشی‌گذاران در ایران، پژوهش حاضر به نقش مؤثر راهبردها و خط‌مشی‌های توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط در تسهیل فرایند راه‌اندازی بنگاه‌ها و بهبود فضای کسب و کار کشورها می‌پردازد. در این مقاله، تأثیر خط‌مشی‌های توسعه کسب و کارها بر توسعه عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط از دو بُعد توسعه راهبردی و توسعه عملیاتی مورد بررسی قرار گرفتند که هر دو بُعد از ضرایب بسیار بالایی برخوردار بودند و اثرگذاری و ارتباط معنی دار آن‌ها مورد تأیید قرار گرفت. همچنین مشاهده شد در بُعد توسعه راهبردی، متغیر «ارتقای سطح رضایت‌مندی ذی‌نفعان» و متغیر «ارتقای بهره‌وری کار و سرمایه» به ترتیب بالاترین و پایین‏ترین ضریب را کسب نمودند. در میان متغیرهای مربوط به توسعه عملیاتی هم متغیر «افزایش فروش محصولات و خدمات» بیشترین و متغیر «مدیریت ریسک و تقویت کنترل‌های داخلی» کمترین عدد را به خود اختصاص دادند که هر دو متغیر، بار عاملی مناسبی بر مکنون مربوط به خود را دارا هستند. %U https://econrahbord.csr.ir/article_105303_ecf52d696a17a1103dca1eb06b4607db.pdf