per
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی
2252-0597
2588-6568
2016-12-21
5
19
103322
تحلیل اثر آزادسازی تجاری و ورود سرمایه خارجی بر اقتصاد ایران: رویکرد تعادل عمومی محاسبهپذیر
Analyzing the Impacts of Trade Liberalization and Foreign Capital Inflow on the Iranian Economy: Approach of Computable General Equilibrium
مرضیه بهاءلو هوره
m.bahaloo154@gmail.com
1
مهدی یزدانی
ma_yazdani@sbu.ac.ir
2
با توجه به بحث لغو تحریمهای بینالمللی از جمله تحریمهای تجاری، انتظار میرود که اقتصاد ایران با حجم زیادی از سرمایههای خارجی روبرو شود. علاوهبراین با در نظر گرفتن این که ایران در راه پیوستن به سازمان تجارت جهانی است، بررسی اثرات ناشی از جریان ورودی سرمایههای خارجی و کاهش تعرفهها به عنوان ابزاری در جهت آزادسازی تجاری بر اقتصاد ایران ضرروی به نظر میرسد. بر این اساس، مطالعه حاضر به بررسی اثرات کاهش تعرفه و ورود سرمایه خارجی بر اقتصاد ایران میپردازد.; نتایج حاصل شده از یک الگوی تعادل عمومی محاسبه پذیر و با استفاده از ماتریس دادههای خرد سال 1390، نشان میدهد که با ورود سرمایه خارجی، تولید ناخالص داخلی، مصرف، تشکیل سرمایه، صادرات و واردات افزایش، و همچنین مخارج دولت و شاخص قیمت مصرفکننده کاهش مییابند. همچنین با کاهش تعرفه نیز تولید ناخالص داخلی، مصرف، مخارج دولت، صادرات و واردات افزایش، اما تشکیل سرمایه کاهش مییابد.;
Regarding to nullifying international sanctions including trade sanctions, it is expected that Iranian economy attract a huge flow of foreign capital. Moreover, because of join into the World Trade Organization for Iran, it is necessary to study the impacts of capital inflow and tariff reduction as a measure of liberalization on the Iranian economy. Therefore, this paper aims to investigate the impacts of tariff reduction and foreign capital inflow on the economy of Iran.; Using a Computable General Equilibrium model and 2011 Micro Consistent Matrix, the results show that foreign capital inflow will increase gross domestic production, consumption, capital formation, export and import, while it will decrease government expenditure and consumer price index. Furthermore, tariff reduction will rise gross domestic production, consumption
https://econrahbord.csr.ir/article_103322_ab51c3d25f26b55d4461e1f4622b3964.pdf
سرمایه خارجی
تعرفه
اقتصاد ایران
الگوی تعادل عمومی محاسبهپذیر
Foreign Capital
tariff
Iranian economy
Computable General Equilibrium Model (CGE)
per
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی
2252-0597
2588-6568
2016-12-21
5
19
103323
تحلیل اثرات حقوق مالکیت، آزادسازی تجاری و سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر بهرهوری کل عوامل تولید در ایران (با استفاده از معادلات همزمان) *
The Effect of Property Rights, Trade Liberarization and Foreing Direct Investment on Total Productivitr in Iran (Using Simultaneous Equations(
خدیجه نصرالهی
khadijh@ase.ui.ac.ir
1
فاطمه السادات صفوی
f.safavi92@chmail.ir
2
کریم آذربایجانی آذربایجانی
k_azarbaijani@ase.ui.ac.ir
3
امروزه در اقتصاد همه کشورها (چه پیشرفته و چه در حال توسعه)، بهرهوری به عنوان یک فرهنگ و نگرش به کار و زندگی مطرح شده زیرا، موجب رشد اقتصادی و کنترل تورم میشود و امکان دستیابی به سطح بالای استاندارد زندگی را میسر میسازد. بهرهوری و رشد آن با استفاده بهینه از عوامل تولید حاصل گردیده و در رسیدن به رشد اقتصادی مستمر نقش مهمی را ایفا می کند و زمانی که بهره وری افزایش می یابد تولید ناخالص داخلی سریع تر از عوامل تولید افزایش خواهد یافت و متوسط تولید نیز به ازای هر واحد عوامل تولید افزایش می یابد. در تئوری های اقتصادی بر اثر سرمایه گذاری مستقیم خارجی، آزادسازی تجاری، ایجاد امنیت اقتصادی و اجتماعی و حفاظت از حقوق مالکیت به افزایش بهرهوری میانجامد.; هدف از پژوهش حاضر تحلیل اثر حقوق مالکیت، آزادسازی تجاری و سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر بهرهوری کل عوامل تولید و همچنین بررسی رابطهی آزادسازی تجاری بر سرمایهگذاری مستقیم خارجی در ایران برای سالهای (1371-1394) است. برای تخمین معادلات از رهیافت سیستم معادلات همزمان و شیوهی 3sls استفاده شده است. نتایج حاصل از تخمین نشان داد که سرمایهگذاری مستقیم خارجی و آزادسازی تجاری دارای اثر مثبت و معنی داری بر بهرهوری کل عوامل تولید هستند در مقابل اثر حقوق مالکیت بر بهرهوری کل عوامل تولید رد شد. همچنین اثر آزادسازی تجاری بر سرمایهگذاری مستقیم خارجی نیز تأیید نشد.;
Nowadays economy of all countries, whether advanced or developing, productivity has been raised as a culture and attitude to work and life because it leads to economic growth and inflation control, and it allows for the achievement of a high standard of living. Productivity and growth are exploited by optimum utilization of the factors of production and play an important role in achieving continuous economic growth. When productivity increases, GDP will increase faster than production factors, and the average production for each unit of production factors increases. In economic theory, due to foreign direct investment, trade liberalization, the creation of economic and social security and the protection of property rights lead to increased productivity.; The purpose of this study was to analyze the effect of property rights, trade liberalization and direct foreign investment on the total productivity factors, as well as the study of the relationship between commercial liberalization and foreign direct investment in Iran for the years 1990 to 2014. The Concurrent Equation System Approach and the 3sls method are used to estimate the equations. The results of the estimation showed that direct foreign investment and commercial liberalization have a positive and significant effect on the total productivity factors, but the effect of property
https://econrahbord.csr.ir/article_103323_003b370d701c92b63c44f9f262d2b4bc.pdf
بهرهوری کل عوامل تولید
سرمایه گذاری مستقیم خارجی
آزادسازی تجاری
حقوق مالکیت
Total Factor Productivity
Foreign direct investment
Trade Liberalization
Property Rights
per
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی
2252-0597
2588-6568
2016-12-21
5
19
103324
راهبرد سیاستگذاری آب در ایران: کاربرد دستور زبان نهادی در اصلاح قانون توزیع عادلانه آب
Water Policy Strategy in Iran: Applying Institutional Grammar Tool in Reforming the Fair Water Distribution Law
محمدمهدی کمال
mohamadmahdikamal@gmail.com
1
هادِی امیری
h.amiri@ase.ui.ac.ir
2
وحید مقدم
vahid_moghaddam@yahoo.com
3
حکمرانی در هر عرصه ای به کمک ترکیبی از نهادهای رسمی (قوانین، سیاست ها و مقررات) و نهادهای غیر رسمی (عرف) صورت میگیرد. نهادهای رسمی در صورت عدم تدوین مناسب کارکرد نهادهای غیررسمی را نیز تخریب مینمایند، لذا تحلیل قوانین و سیاست ها در هر حوزه، از جمله آب های زیرزمینی که در معرض تراژدی منابع مشترک قرار دارند، راه را برای تحول قوانین، به عنوان بخشی از تحول نهادی بایسته، باز میکند. آخرین قانون آب کشور با عنوان قانون توزیع عادلانه مصوب 1361، به دلیل نقدهای بسیار و مشاهده ناکارآمدی های متعدد در عرصه عمل، احتمال دارد با قانون جامع آب، که هم اکنون در مرحله تهیه پیشنویس قرار دارد، جایگزین شود. مقایسه این دو قانون با یکدیگر میتواند میزان پیشرفت در قانوننویسی را روشن نماید. پژوهش حاضر با استفاده از روش دستور زبان نهادی به عنوان روشی برای تحلیل و مقایسه قوانین و سیاستها، به مقایسه بخش آبهای زیرزمینی این دو قانون میپردازد. نتایج تحلیل نهادی نشان دهنده آن است که با وجود تفاوت عنوان این دو قانون، که به مأموریتهای جداگانه آن دو اشاره دارد، اما در عمل تفاوت ماهوی چندانی با یکدیگر ندارند. اولاً بازیگران عمده هر دو قانون، وزارت نیرو و ذینفعان بهرهبرداری از آبهای زیرزمینی و تا حد کمی حفاران هستند. ثانیا نگاه به وزارت نیرو در هر دو قانون یکسان بوده و همچون نگاه قدیمی به دولت به عنوان یک کارگزار خیرخواه توانا و کاملا مطلع است که صرفا به دنبال اجرای قوانین و برکنار از هر منفعتطلبی شخصی یا حزبی است. نگاه به بهرهبرداران و حفاران کاملاً منفی است یعنی به دنبال منافع شخصی خود بوده و این منفعت طلبی منجر به تراژدی منابع مشترک میشود. این نوع نگاه موجب شده تا حوزه اختیارات وزارت نیرو بسیار گسترده تعریف شود و هیچ جایی برای نقش فعال بهرهبرداران برای بهرهبرداری پایدار از منابع آب زیرزمینی به کمک کنشجمعی وجود نداشته باشد. حال آنکه مدیریت موفق آبهای زیرزمینی نیازمند تسهیل کنشهای جمعی بهرهبرداران است.
Governance in every field is achieved through a combination of formal institutions (laws, policies and regulations) and informal institutions (customary). Formal institutions undermine the functioning of informal institutions if they are not formulated properly, so the analysis of laws and policies in every area, including groundwater that is exposed to the tragedy of commons, paves the way for laws to evolve as part of the institutional transformation. .The country's latest water law, the Fair Distribution Act of 1981, due to numerous criticisms and observations of numerous inefficiencies in practice, is likely to be replaced by a comprehensive water law, which is currently in the drafting phase. Comparing these two laws together can illuminate the extent to which legislation has progressed. This study compares the groundwater sections of these two laws using the institutional grammar tool (IGT) as a method for analyzing and comparing laws and policies. The results of the institutional analysis show that, despite the difference in the title of these two laws, which refer to their separate missions, they are not substantially different. First, the major actors in both laws, are the Ministry of Energy, the stakeholders of groundwater exploitation and, to a lesser extent, excavators. Secondly, the Viewpoint to the Ministry of Energy is the same in both laws, and is as in the old view of the government as a benevolent, well-informed broker who merely seeks to enforce laws and dismiss any personal or partisan interests. Viewpoint to the exploiters and the diggers is completely negative, that is, they are looking for their own interest, and the interest lead to the tragedy of common. This view has given the Ministry of Energy a broad scope of authority and there is no room for the active role of farmers for sustainable exploitation of groundwater resources through collective action. Even though Successful groundwater management needs to facilitate the collective action of the farmers.; ; ;
https://econrahbord.csr.ir/article_103324_38e3ebd8ee8871ac245443ac80c964a5.pdf
دستور زبان نهادی
قانون جامع آب
قانون توزیع عادلانه آب
تحلیل نهادی قانون
Institutional grammar tool
Comprehensive Water Law
Fair Water Distribution Act
Institutional Analysis of Law
per
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی
2252-0597
2588-6568
2016-12-21
5
19
103325
پیشبینی مصرف انرژی در ایران :کاربرد مدل GM-ARMA براساس فیلتر هادریک-پرسکات
Predicting energy consumption in Iran: Application of GM-ARMA model based on Hadrick-Prescott filter
ابوالفضل جنتی مشکاتی
gannaty@yahoo.com
1
عبدالرضا جهانگیری بلطاقی
jahangiry1404@gmail.com
2
علیرضا قباشی
sajadheydarzadeh@yahoo.com
3
انرژی بهعنوان یک نیروی محرکه در بیشتر فعالیتهای تولیدی و خدماتی از جایگاه ویژهای برخوردار است و ازآنجاییکه محور اصلی فرآیند رشد اقتصادی، رشد تولید ناخالص داخلی است، نقش مؤثری در رشد و توسعه اقتصادی کشورها ایفا میکند. علاوه بر نوسانات قیمت انرژی و همچنین کمیابی منابع انرژی، عامل مهم دیگری که ضرورت بررسی رابطه بین تولید و مصرف انرژی را دو چندان میکند، مسائل زیستمحیطی است که کشوریهای جهان با آن مواجه هستند. ; تحلیل چشماندازی از پیشبینی مصرف انرژی، این امکان را برای مدیران فراهم میسازد تا تدابیر لازم را در جهت کنترل متغیرهای عرضه و تقاضای انرژی اتخاذ کنند.لذا پیش بینی تقاضای انرژی بر پایه الگوهای جدید و کارآمد ما را در یافتن مسیری روشن برای پی بردن به این تنگنا و ارائه توصیههای سیاستی برای حمایت از سرمایه گذاریها کمک میکند. افزایش دقت بسیاری از مدلهای پیشبینی مصرف انرژی مستلزم شناسایی تمامی روندها و متغیرها و استراتژیهای اثرگذار بر بازارهای انرژی است. ازاینرو، در پژوهش حاضر با استفاده از نظریه سیستمهای خاکستری (GM)، مدل پیشبینی خاکستری را مدلی مناسب جهت بهبود عملکرد پیشبینی مصرف انرژی می داند. همچنین میزان مصرف انرژی تا سال 1400 طبق مدل مذکور پیش بینی و برآورد شده است.;
Energy as a driving force in most manufacturing and service activities plays an important role, and since the core of the economic growth process is GDP growth, it plays an important role in the economic growth and development of countries. In addition to energy price fluctuations as well as scarcity of energy resources, another important factor that doubles the need to examine the relationship between energy production and consumption is the environmental issues that all countries face.; An outlook analysis of energy consumption forecasts enables managers to take the necessary measures to control the variables of supply and demand for energy. This bottleneck helps provide policy advice to support investment. Increasing the accuracy of many energy consumption forecasting models requires identifying all the trends and variables and strategies affecting energy markets. Therefore, in the present study using gray systems theory (GM), gray prediction model is considered as a suitable model to improve energy consumption prediction performance. Also the energy consumption up to 1400 is predicted and estimated according to the model.;
https://econrahbord.csr.ir/article_103325_074e77c3891bdeec684c84daa76aeae2.pdf
پیش بینی
مصرف انرژی
فیلتر هادریک پرسکات
مدل خاکستری
خودرگرسیو میانگین متحرک
prediction
energy consumption
Hedrick Prescott Filter
Gray Model
Auto Regressive Moving Average
per
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی
2252-0597
2588-6568
2016-12-21
5
19
103326
تحلیل رابطه علّی نرخ ارز با مزیت نسبی و بررسی شاخصهای مزیت نسبی در صنایع منتخب کشور
Analyzing the Causal Relationship between Exchange Rate and Revealed Comparative Advantage and Studying RCA Indices in Iranian Selected Industries
علیرضا خزایی
kh.alireza@hotmail.com
1
فرهاد دژپسند
f_dejpasand@sbu.ac.ir
2
مجتبی اسلامیان
mojeslam@gmail.com
3
مقاله حاضر جریان تجارت صنایع منتخب کشور را بر اساس شاخص بالاسا منطبق بر طبقه بندی SITC در دوره 1359-1394 ارزیابی میکند. براساس نتایج مشاهده میشود که شاخص مزیت نسبی آشکار شده برای صنایع سوخت و مواد معدنی در همه دوره حاکی از برقراری مزیت نسبی است؛ اما روند این شاخص نزولی میباشد. بررسی توامان شاخصهای مزیت نسبی آشکار شده صادرات، مزیت نسبی آشکار شده واردات، شاخص مزیت نسبی آشکار شده تجاری و خالص جریان صادرات برای صنایع نشان میدهد که صنایع مبتنیبر نفت و گاز و مواد معدنی در کشور از ظرفیت لازم برای محوریت توسعه شدن برخوردار می-باشند، ولی برای صنایع بر اساس دانش و تکنولوژی خاص مثل صنایع IT این امکان بر اساس شاخص-های عملکرد تجارت به سادگی ممکن نیست. نتایج نشان میدهد وابستگی صنایع به واردات بر اساس مزیت نسبی آشکار شده واردات، غیر قابل انکار؛ نیست. همچنین نرخ ارز رابطه علّی با صنایع سوخت و مواد معدنی دارد. بر این اساس پیشنهاد میشود تا صنایعی که مزیت نسبی آشکار شده صادراتی مطلق دارند نظیر پتروشیمیها به عنوان صنایع کلیدی محور توسعه انتخاب گردند.
The present paper assesses the trend of the selected industry's trade in the country based on the Balassa’s Revealed Comparative Advantage Index, based on the SITC classification for the period 1359-1394. Based on the results, the revealed comparative advantage for the fuel and minerals industry in all periods suggests a revealed advantage, but the trend is downward. The combined analysis of the revealed comparative advantage of export, imports, trade and the net export flow for industries show that the industries based on oil, gas and minerals in the country have the required capacity to be the core of development plan But it is not possible for industries based on specific knowledge and technology, such as the IT industry. According to the revealed comparative advantage of import, the results show that the dependence of industries on imports is not undeniable. There is a causal relationship between the exchange rate and the fuel and minerals industry. Accordingly, it is suggested that industries whose revealed comparative advantage of export is absolute, such as petrochemicals, are selected as key industries of development.
https://econrahbord.csr.ir/article_103326_18980bf396fe7dc1e85123be47c0b137.pdf
مزیت نسبی آشکار شده
رشد اقتصادی
تجارت بین الملل
علیت گرنجر
شکست ساختاری
: Revealed Comparative Advantage
Economic Growth
International Trade
Granger causality
Point Break
per
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی
2252-0597
2588-6568
2016-12-21
5
19
103327
سیاستهای توسعه آموزش عالی و پیامدهای آن بر اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهها
Higher Education Development Policies and its Consequences for the Employment of Graduates of Universities
اردشیر انتظاری
entezari@atu.ac.ir
1
جعفر هزارجریبی
jafar_hezar@yahoo.com
2
محمد سهیل سرو
soheilsarvm@gmail.com
3
محمدتقی کرمی قهی
mt.karami@yahoo.com
4
سیاستهای توسعه آموزش عالی کشور تأثیر بسزایی در گسترش آموزش عالی بخصوص بُعد کمی آن داشته و کشور پس از انقلاب اسلامی شاهد راهاندازی مؤسسات آموزش عالی زیادی بوده است. آموزش عالی کارکردهایی مانند تولید، انتقال، مبادله و مصرف علم دارد. سیاستهای آموزش عالی کشور اما بیشتر به سمت انتقال بوده است. مسئله اصلی این مقاله، باهدف اصلاح سیاستهای توسعه آموزش عالی بررسی و تحلیل علل و دلایل وضع سیاستهای توسعه آموزش عالی و تأثیرات آن بر اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی است. تحقیق حاضر، با روش کیفی و بهصورت اسنادی در بخش مطالعه اسناد، قوانین و سیاستها تهیه و با احصا و تحلیل ثانوی آمارهای رسمی کشور در بخش آموزش عالی و اشتغال انجامشده است. بخش دیگر مقاله اختصاص به مصاحبه نیمه ساختاریافته با 30 نفر از مطلعین و دستاندرکاران آموزش عالی دارد که با ابزار تحلیل مضمون، مضامین اصلی سیاستهای توسعه آموزش عالی به دست آمد. یافتههای این تحقیق نشان میدهد تقاضای اجتماعی، علت اصلی گسترش آموزش عالی و اجرای عدالت آموزشی اصلیترین دلیل توسعه آن بوده است؛ اما عدم توازن در توسعه کمی و کیفی آموزش عالی و در نظر نگرفتن آمایش سرزمین عامل اصلی توسعه بیرویه آموزش عالی کشور طی این سالها بوده است.
The policies of the country's higher education development have had a great impact on the development of higher education, especially its quality dimension, and the country after the Islamic Revolution witnessed the establishment of many higher education institutions. Higher education has functions such as production, transfer, exchange and use of science. The country's higher education policies have, however, been towards transition. The main issue of this paper is to review the policy development of higher education and analyze the causes and reasons for higher education development policies and its impact on the employment of university graduates. The present research is carried out qualitatively and in a documentary way in the field of studying documents, laws and policies, and by secondary analyzing the official statistics of the country in the field of higher education and employment. In the other part, a semi-structured interview was conducted with 30 informants and practitioners of higher education, and with the Thematic Analysis tool, the main themes of higher education development policies were obtained. The findings of this research show that social demand is the main cause for the development of higher education and the implementation of justice education as the main reason for the development of higher education in the country. However, the imbalance in the quantitative and qualitative development of higher education and the lack of consideration of land use planning has been the main factor behind the outdoors quantity development of an unremitting amount of higher education in the country over the years.
https://econrahbord.csr.ir/article_103327_79d3695773dcf5c02806d687135dba4f.pdf
سیاستهای توسعه آموزش عالی
اشتغال
فارغالتحصیلان
تقاضای اجتماعی
عدالت آموزشی
Higher Education Development Policies
employment
Graduates
Social Demand
Educational Justice