per
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی
2252-0597
2588-6568
2012-09-22
1
2
103212
مُدل مفهومی اصلاح ساختار نظام بودجهریزی کشور
A Conceptual Model to Reform Iran’s Budgeting System
محمدباقر نوبخت
nobakht@csr.ir
1
این مقاله برگرفته از پژوهشی از نوع کاربردی است که در آن مسئله اساسی با این پرسش مطرح شده است که «در جهت تحقق اهداف راهبردی نظام، سیاستهای کلی و برنامههای میانمدت توسعه، نظام بودجهریزی مناسب کدام است؟» بهمنظور پاسخگویی به این مسئله و دیگر پرسشهای مطروحه، تحقیق حاضر در سه مرحله و به روش تحلیلی انجام شده است. در مرحله نخست، به روش کتابخانهای، اسناد مربوط به پیشینه بودجهریزی و مبانی نظری مرتبط و همچنین تجارب جهانی و نتایج حاصل از مطالعات داخلی و اسناد فرادستی نظام بررسی میشوند. در مرحله دوم به روش تحلیل مقایسهای، یافتههای حاصل از تجارب ملی و بینالمللی در مورد ساختار مطلوب بودجهریزی با اسناد فرادستی نظام مقایسه و تحلیل میشوند و در مرحله سوم به روش فراتحلیل، ساختار مطلوب بودجهریزی کشور براساس تجزیهوتحلیل انجام شده، نتیجهگیری میشود.; در خاتمه پس از اطمینان از روایی و پایایی نتایج حاصله، توسط جمعی از خبرگان ذیربط با تکیه بر اسناد فرادستی نظام و استانداردهای جهانی ساختار نظام بودجهریزی کشور، پیشنهاد شده است.;
This paper is based on an applied research whose main question is: “Which budgeting system is more suitable for the realization of strategic goals of the Islamic establishment as well as its general policies and medium-term development programs?” To answer this and other questions, the present research has been carried out in three stages through an analytical method. In the first stage, library method has been used to study documents related to background of budgeting and its theoretical fundaments as well as global experiences and findings resulting from domestic studies and upstream documents of the Islamic establishment. In the second stage, an analytical comparative method has been used to analyze and compare findings resulting from national and international experiences with the optimal budgeting structure, with upstream documents of the Islamic establishment. In the third stage, meta-analysis has been used to analyze optimal structure of the country’s budgeting system and conclusions have been offered.; At last, after making sure about correctness and lasting nature of the findings by a group of relevant experts, the conceptual model for reforming the country’s budgeting structure has been proposed on the basis of the upstream documents of the Islamic establishment and international standards.;
https://econrahbord.csr.ir/article_103212_3caff9805547bbcb53f6f29a21603c4d.pdf
نظام بودجهریزی
بودجه اقتصادی
بودجهریزی بر مبنای عملکرد
PBB
SAN93
GFS
System
economic budget
Performance-Based Budgeting
per
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی
2252-0597
2588-6568
2012-09-22
1
2
103213
بررسی ارتباط میان مصرف انرژی و سطح شهرنشینی در ایران (کاربردی از الگوی تصحیح خطای برداری و روش تجزیه عوامل
Exploring the Relationship between Urbanization and Energy Consumption in Iran (Application of Vector Error Correction and Factor Decomposition Model)
جهانبخش مهرانفر
mehran2000@yahoo.com
1
سعید عیسیزاده
saeed_isazadeh@yahoo.com
2
یکی از مهمترین پدیدههای جمعیتی حاصل از توسعه اقتصادی و صنعتیشدن کشورها، رشد سریع شهرها و جمعیت شهرنشین است. پدیده شهرنشینی نیز آثار و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی بسیار گستردهای دارد؛ اما مهمترین تأثیر آن متوجه الگوی مصرف بهطور عام و الگوی مصرف انرژی بهطور خاص میباشد. بررسی سرشماریهای انجامشده نشان میدهد که ایران در طول سالهای اخیر شاهد افزایش چشمگیر شهرنشینی، از طریق افزایش تعداد شهرها و مهمتر از آن مهاجرت بیرویه روستاییان بوده است؛ بهطوریکه هماکنون، ایران بالاترین درصد شهرنشینی را در خاورمیانه و غرب آسیا دارد. این امر، استفاده بیشتر از منابع انرژی، همچون گاز طبیعی، نفت و برق را موجب شده است. در این مطالعه، با استفاده از الگوی تصحیح خطای برداری ( (VECM)، رابطه علّیت گرنجری میان مصرف انرژی و سطح شهرنشینی، در طول سالهای 1385-1352و برای دورههای کوتاهمدت و بلندمدت مورد بررسی قرار میگیرد. در ضمن، بهمنظور شناخت ژرفتر سازوکارهای موجودِ تغییر در مصرف انرژی، میزان اثراتِ عوامل کلیدی محرک مصرف انرژی و سهم هرکدام از این عوامل در تقاضای انرژی با استفاده از روش تجزیه عوامل ( FDM) تحلیل میشود. نتایج مربوط به رابطه علیت گرنجری نشان میدهند که در کوتاهمدت رابطهای یکسویه از مصرف کل انرژی به شهرنشینی وجود دارد. این درحالی است که در بلندمدت، مصرف کل انرژی با سطح شهرنشینی رابطهای دوسویه دارد. نتایج روش تجزیه، حاکی از آن است که طی دوره مورد بررسی، سطح تکنولوژی، شهرنشینی و رشد اقتصادی بهترتیب بیشترین سهم را در تغییرات مصرف کل انرژی داشتهاند.
Urbanization is a major feature of economic development, and involves many structural changes across the economic system which have important implications for energy consumption. This paper provides empirical evidence on urbanization and energy consumption in Iran over the period 1973–2006, using ARDL testing approach and factor decomposition model. The results of the bounds test show that there is a stable long-term relationship among total energy consumption, population, GDP (gross domestic product) and the level of urbanization. meanwhile, the results of the causality test using ECM (error correction model) to test short- and long-term dynamics of the relevant variables, indicate that there exists only a unidirectional Granger causality relationship between urbanization and total energy consumption in the short run. On the other hand, the results support the existence of a long-term, bidirectional causality relationship between urbanization and total energy consumption. Factor decomposition analysis indicates that technical progress, urbanization process, and economic development have respectively the greatest impacts on the energy consumption in Iran. At present, the share of urbanization in increasing energy consumption is smaller than the past, and the energy intensity is gradually on the fall
https://econrahbord.csr.ir/article_103213_3d2c128a699d968810c4e3ef233423e0.pdf
توسعه اقتصادی
شهرنشینی
مصرف انرژی
رابطه علّیت گرنجری
تجزیه عوامل
Economic Development
urbanization
energy consumption
Granger causality
Factor Decomposition
per
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی
2252-0597
2588-6568
2012-09-22
1
2
103214
اهمیت استراتژیک گاز طبیعی و لزوم مدیریت و اصلاح الگوی مصرف
Strategic Importance of Natural Gas and Necessity of Management and Reform on its Consumption Pattern
صادق بختیاری
bakhtiari_sadegh@yahoo.com
1
امروزه نهتنها توسعه، بلکه ادامه زندگی نیز نیازمند انرژی است. در جهان امروز تأمین انرژی از طریق حاملهای متنوع چون نفت، گاز، فراوردههای حاصل آن و انرژیهای تجدیدپذیر صورت میگیرد؛ بنابراین با توجه به نقش مؤثر انرژی در توسعه و رفاه اقتصادی و افزایش مصرف انرژی بهموازات رشد و توسعه کشور و عنایت به محدود بودن منابع، بهویژه گاز طبیعی و بهمنظور پیشگیری از مواجه شدن با بحران در آینده، لزوم مدیریت صحیح مصرف انرژی (گاز) را ضروری کرده است.; در این مطالعه ضمن نگاهی به آخرین وضعیت ذخایر، میزان تولید و مصرف گاز طبیعی در ایران و جهان، تأثیر عوامل قیمت، درآمد، تعداد مشترکین مصرف گاز را مورد بررسی قرار میدهیم. به این منظور از دادههای سری زمانی سالانه طی دوره 1360 تا 1387 و روش حداقل مربعات معمولی استفاده شده است. نتایج این مدل نشان میدهد که گاز طبیعی در سبد مصرف خانوار یک کالای ضروری است؛ بهطوریکه کشش درآمدی مصرف گاز در حدود 32/0 و کشش قیمتی 057/0 میباشد. همچنین با افزایش یک درصدی تعداد مشترکین، مصرف، 68/0 درصد افزایش خواهد یافت. براساس نتایج بهدستآمده، درصورتیکه مدیریت و کنترل صحیحی بر مصرف گاز طبیعی صورت نگیرد، در آیندة نهچندان دور، کشور با مشکلات غیرقابلتصوری مواجه خواهد شد و ازاینرو ضرورت مصرف بهینه گاز، الزامی بهنظر میرسد. مقاله حاضر ضمن تبیین این ضرورت، سیاست اصلاح قیمتی و راهکارهای فرهنگی و تشویقی را توصیه مینماید.;
In modern times, not only economic development, but continuation of life depends on energy. In today's world, energy is provided by various resources, such as oil, gas and renewable energies. Therefore, due to the strategic importance of energy in economic development and social welfare and given the limited volume of energy resources, especially natural gas, it is necessary to manage proper consumption of such valuable resources as natural gas in order to avoid an energy crisis in the near future.; The present study, will discuss the latest situation of natural gas reserves, production and consumption of in the world as well as in Iran, and factors consumption, including gas price, people’s income, and number of subscribers are reviewed.; For this purpose, the annual data for the period of 1981-2008, and the ordinary least squares method is used. The results indicate that natural gas is an essential item in households consumption basket with the income elasticity of gas consumption standing at about 32% and the price elasticity of demand for gas amounting to about 57%. Findings also show that one percent increase in the number of gas subscribers will increase consumption by 0.68%.; It seems that if in the absence of proper management and control on gas consumption, the country will face unimaginable problems in the near future. Therefore, it is imperative to optimize gas consumption. This paper explains the necessity of gas price adjustment while recommending the use of cultural mechanisms and other incentives to achieve that goal.;
https://econrahbord.csr.ir/article_103214_9707cd901deee968c73c07f4e501d856.pdf
گاز طبیعی
بخش خانگی و تجاری
کشش تقاضا
Natural gas
Household and Commercial Sectors
Elasticity of Demand
per
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی
2252-0597
2588-6568
2012-09-22
1
2
103215
چالشهای اساسی پیش روی مدیریت صندوق توسعه ملی در برنامه پنجم توسعه (1394-1390
Challenges Facing Management of National Development Fund (NDF) in Iran's 5th Five-Year Economic Development Plan (2011-2015)
سارا مرعشی علیآبادی
marashi.sara@gmail.com
1
سعیده شفیعی
2
یکی از الزامات بنیادین برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، تغییر نگاه به منابع و درآمدهای نفت و گاز و مدیریت درآمدهای حاصل از آن در سطح برنامهریزی کلان اقتصادی عنوان شده است. جنبه اصلی این تغییر، «طرح تشکیل صندوق توسعه ملی» است که بند هشت الزامات تحقق چشمانداز بیستساله مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن اختصاص دارد. در این مقاله به بررسی چالشهای پیش روی صندوق در سه بخش استقلال از دولت، شفافیت و سرمایهگذاری منابع پرداخته شده است. بررسی نتایج نشان میدهد که صندوق توسعه ملی تنها تحت شرایط خاصی میتواند در نیل به اهداف خود موفق باشد و در برخی شرایط نهتنها مفید نخواهد بود، بلکه میتواند باعث بروز مشکلات در بخش مالی اقتصاد ایران شود. بهمنظور کارکرد بهینه این صندوق، ابتدا باید هدف از ایجاد آن بهطور کامل مشخص گردد و بههیچ عنوان حق استفاده فراقانونی از اعتبار آن داده نشود. چنانچه صندوقِ پیشنهادی از استحکام نهادی و شفافیت لازم برخوردار نباشد و تصمیمگیری در مورد منابع آن به سهولت در اختیار دولت قرار گیرد، فقدان آن از وجود آن بهتر خواهد بود؛ زیرا در جایی که تخصیص بخشی از منابع درآمد ارزی کشور در فرایند تنظیم برنامههای پنجساله و بودجههای سالانه از فیلترهای مختلف عبور میکند و درنهایت به تصویب نمایندگان مردم میرسد، اینکه بخش قابل توجه دیگری از این منابع با سهولت بیشتر هزینه شود، نقض غرض خواهد بود. همچنین باید اطلاعات صندوق بهطور شفاف در اختیار عموم مردم و کارشناسان قرار گیرد و بخشی از منابع صندوق برای سرمایهگذاری در راستای جبران افت تولید نفت کشور بهکار گرفته شود.
One of the most important goals of Iran's 5th Economic Development Plan is to change the existing approach to oil and gas resources and revenues. The main aspect of this appraoch is the “National Development Fund” (NDF) which has been mentioned in Iran’s 20-Year Perspective Plan as defined by the Expediency Council. The current paper, studies challenges facing the Fund in three major areas: independence from the government, transparency and investment goals. The results show that the NDF can be only successful under specific conditions; otherwise it will cause a lot of problems for the financial sector of the Iranian economy. Therefore, certain decisions should be made by policymakers to reach that situation. Firstly, the man goals of the NDF and its regulations must be clearly specified. Secondly, government’s access to the Fund should be limited by making withdrawal from the NDF conditional on the parliament’s permission. Thirdly, data on the inflow and outflow of the NDF should be made public for better supervision over the Fund’s performance. Moreover, we suggest that part of the NDF’s resources should be allocated to compensating the effects of the declining oil production
https://econrahbord.csr.ir/article_103215_95d62006a8b75a447a09db3f33f1f4b9.pdf
برنامه پنجم توسعه
حساب ذخیره ارزی
صندوق توسعه ملی
مدیریت درآمدهای نفت و گاز
شفافیت
ثبات مالی
Irans 5th Five-Year Economic Development Plan
Oil Stabilization Fund (OSF)
National Development Fund (NDF)
Oil and gas revenues
Transparency
Fiscal stability
per
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی
2252-0597
2588-6568
2012-09-22
1
2
103216
بررسی و تحلیل ارتباط غیرخطی تولید و تورم در ایران
Study and Analysis of Non-linear Relationship between Production and Inflation in Iran
کورش معدلت
kmaadelat@yahoo.com
1
بررسی وضعیت و شرایط تورم در اقتصاد ایران همواره توجه بسیاری از کارشناسان اقتصادی را به خود جلب نموده است. ارتباط میان تورم و نقدینگی از مهمترین مواردی است که در حوزه اقتصاد کلان مطرح بوده و با توجه به شرایط جدید اقتصاد ایران و اثرات ناشی از اجرای سیاستهای هدفمندی یارانهها در سالهای اخیر دچار تحولی شده است که تبیین جدیدتری از نحوه تکانههای تورمی در اقتصاد ایران را الزامی مینماید.; مقاله حاضر در جستوجوی یافتن پاسخ این سؤال با توجه به سمت عرضه اقتصاد و رویکرد به تحلیلهای مربوط به شکاف تولید است. این مقوله با توجه به اصل حمایت از تولید ملی در سال 1391 میتواند مورد توجه اکید سیاستگذاران اقتصادی قرار گیرد. روشهای متعدد اقتصادسنجی برای پیشبینی تورم در سال 1391 بهکار گرفته شده است. نتایج کلیه روشها نشان از وخیمتر شدن شرایط قیمت در سال جاری دارد.;
Studying inflationary conditions in the Iranian economy has been always a preoccupation for many economic experts. The relationship between inflation and liquidity is among the most important issues discussed in the area of macroeconomics. However, due to new conditions of the Iranian economy and the impacts of the subsidy reform plan that relationship has totally changed in recent years, making study of inflationary impulses in the Iranian economy imperative. ; The present paper intends to address this issue with due attention to the supply side of the economy through an approach to production gap analysis. This issue has been a major concern for economic policymakers as the Iranian year 1391 (2012-2013) has been designated the year for supporting national production.; This study uses various econometric techniques to project inflation in the above period. Findings indicate that the general condition of commodity prices in Iran will deteriorate in the current year.;
https://econrahbord.csr.ir/article_103216_4cadcfaacd87f020c2fa34a0cce1fe76.pdf
منحنی فیلیپس غیرخطی
شکاف تولید
شکاف پولی
تورم
مدلهای با ضرایب متغیر در طول زمان (Time
Varing)
مدلهای حالت
فضا
مدلهای کالمن فیلتر
مدلهای GARCH
Non-linear
Philips Curve
production gap
monetary gap
Inflation
time varying models
state-space models
Kalman Filter models
GARCH models
per
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی
2252-0597
2588-6568
2012-09-22
1
2
103217
بررسی و پیشبینی توزیع درآمد مناطق شهری و روستایی ایران در افق 1404
Analysis and Projection of Income Distribution in Urban and Rural Areas of Iran for 2025 Vision
امین قاسمینژاد
amin.ghasemieco@gmail.com
1
سیدعبدالمجید جلائی اسفندآبادی
jalaee@uk.ac.ir
2
فرخنده سلیمانی
farkhondeh_soleimani@yahoo.com
3
هنار رستمی
hanarrostami@yahoo.com
4
با توجه به ارتباط مستقیم بین توزیع عادلانه درآمد و متغیرهای مهم کلان اقتصادی همچون بهرهوری و رشد اقتصادی، توزیع عادلانه درآمد به یکی از اهداف کلان اقتصادی کشورها تبدیل شده است.; در این مقاله، ابتدا با استفاده از الگوریتم بهینهسازی انبوه ذرات (PSO) به تخمین تابع ضریب جینی شهری و روستایی برای دوره (1387-1350) در قالب معادلات خطی و نمایی پرداخته شده است. سپس براساس معیارهای موجود، مدل تخمین برتر انتخاب شده است و با استفاده از آن به پیشبینی مقادیر ضریب جینی برای شهر و روستا تحت سناریوهای مختلف تا سال 1404 پرداخته شده است. ضریب جینی در این مقاله تابعی از تولید ناخالص داخلی، تورم، بیکاری، اندازه دولت و شاخص توسعه انسانی درنظر گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که مدل نمایی با دقت بالاتری ضریب جینی شهری و روستایی را توضیح میدهد و با افزایش نرخ تولید ناخالص داخلی و نرخ شاخص توسعه انسانی و همچنین کاهش نرخ تورم، بیکاری و اندازه دولت در مدل، میتوان روند بهبود توزیع درآمد را در مناطق شهری و روستایی ایران در افق سند چشمانداز 1404 مشاهده کرد.;
In view of the direct relationship that exists between fair income distribution and such important macroeconomic variables as productivity and economic growth, fair income distribution has emerged as one of the most important macroeconomic goals of countries.; This paper first uses Particles Swarm Optimization (PSO) algorithm to estimate rural and urban Gini coefficients in the period of 1971-2008, in the form of linear and exponentials functions. Then, based on the existing criteria, the best estimation model is chosen. Finally, the selected model is used to project the amount of Gini coefficient for urban and rural areas under various scenarios up to 2025. In this study, Gini coefficient is considered a function of gross domestic product (GDP), inflation rate, unemployment, size of government and the Human Development Index (HDI). Findings show that the exponential model illustrates rural and urban Gini coefficients with higher accuracy. By increasing GDP and HDI and decreasing the rates of inflation and unemployment, and the size of government in the selected model, one can observe improvement in the income distribution in urban and rural areas of Iran by the end of 20-Year Perspective Plan in 2025;
https://econrahbord.csr.ir/article_103217_7bbe598990aeee315b633ebbadab6a66.pdf
توزیع درآمد روستایی و شهری
الگوریتم بهینهسازی انبوه ذرات
ضریب جینی
Rural and urban income distribution
Particles Swarm Optimization (PSO) algorithm
Gini coefficient
per
پژوهشکده تحقیقات راهبردی
مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی
2252-0597
2588-6568
2012-09-22
1
2
103218
بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر عملکرد مالیاتی ایران با استفاده از دادههای استانی (1388-1380
Analysis of Factors Affecting Iran’s Tax Performance Using Provincial Panel Data (2001-2009)
علیرضا شکیبایی
ashakibai@uk.ac.ir
1
محمود خراسانی
kho.mahmood@yahoo.com
2
بررسی عوامل مؤثر بر نسبت مالیاتی و چگونگی افزایش آن، همواره مورد توجه دولتمردان و سیاستگذاران بوده است. در قانون برنامه پنجم توسعه ماده (117) عنوان شده است که بهمنظور قطع کامل وابستگی اعتبارات هزینهای دولت به عواید نفت و گاز بهنحوی اقدام شود که در پایان برنامه نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی حداقل به 10 درصد برسد. ازآنجاکه نتایج مطالعات انجامشده با دادههای پانل نسبت به دادههای سری زمانی از اعتبار بیشتری برخوردارند، از دادههای پانل استانی در این مطالعه استفاده شده است. نتایج حاصل از برآورد مدل با دادههای پانل نشان میدهد که افزایش نسبت ارزش افزوده بخشهای خدمات، معدن، صنعت و ساختمان به تولید ناخالص داخلی باعث افزایش نسبت مالیاتی شده است. بهعلاوه، نسبت مالیاتی با افزایش ضریب جینی مناطق شهری افزایش مییابد. ضرایب تمام متغیرها در سطح 95 درصد معنیدار میباشند. رابطه مستقیم بین ضریب جینی و نسبت مالیاتی نشاندهنده تأیید این فرضیه کوزنتس در ایران است که: «هرچه توزیع درآمد نابرابرتر (ضریب جینی بزرگتر) شود، ظرفیت مالیاتی بیشتری وجود دارد و نسبت مالیاتی آسانتر افزایش مییابد.
Factors affecting the tax ratio and its increase have been always of importance to statesmen and policymakers. According to the Fifth Economic Development Plan Act, to cut the Iranian government’s dependence on oil and gas revenues, the ratio of tax to the gross domestic product (GDP) should be at least 10 percent by the end of the plan (2015). Since result of study of panel data is more creditable than time series regression, provincial panel data have been used in this study. Findings obtained through panel data model indicate that increased ratio of the added value of service, mine, industry, and construction sectors to GDP, will increase tax ratio. In addition, tax ratio increases with any parallel rise in Gini coefficient for urban areas. Coefficient of all variables is meaningful at 95-percent level. There is a direct relationship between Gini coefficient and tax ratio which confirms Kuznets theory in Iran. Therefore, the more unequal is income distribution (the higher Gini coefficient is), there will be higher tax capacity and tax ratio can increase more easily
https://econrahbord.csr.ir/article_103218_97d94483138956be16fe5d708707bd2e.pdf
مالیات
نسبت مالیاتی
ظرفیت مالیاتی
پانل دیتا
tax
tax ratio
tax capacity
panel data