@article { author = {Soheilsarv, Mohammad and Hezarjaribi, Jafar}, title = {Investigating the Ratio of Development of Higher Education and Employment in Iran (1989-2016)}, journal = {Economic Strategy}, volume = {6}, number = {21}, pages = {135-160}, year = {2017}, publisher = {پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام}, issn = {2252-0597}, eissn = {2588-6568}, doi = {}, abstract = {In today's world, higher education and employment are two interconnected systems that provide for and consume the needs and talents of society. The former employs human capital and the latter uses human capital for the economic returns of society. The purpose of this article is to gain a systematic view of higher education and employment and to investigate the relation of higher education with employment in Iran. The qualitative method was used for this purpose. Data were collected using semi-structured interviews with 30 policy makers and executives in higher education and employment. The findings of the present study show that the social supply of higher education has been a central issue in the post-revolutionary Iranian higher education system. Areas of this consequence have been due to regulatory and structural weaknesses on the one hand and legal loopholes on the other hand. Intervention variables such as the creation of economic misuse of higher education and political pressure and competition have been effective in adopting this strategy. The results show that the ratio between higher education and employment in Iran is low and more than 40% of university graduates are not employed in the country's employment system. Therefore, the central demand on the need-oriented in higher education and employment in Iran is high and hence the ratio between the two is low. Accordingly, the systematic approach to using higher education outputs as inputs to the employment system has not been established and the systematic approach cannot be established in the two systems in Iran.}, keywords = {Higher Education development,employment,Systemic Approach,Social Demand,Social supply}, title_fa = {بررسی نسبت توسعه آموزش عالی و اشتغال در ایران (1368- 1396)}, abstract_fa = {آموزش عالی و اشتغال در جهان امروز دو نظام مرتبط با یکدیگرند که نیازها و استعدادهای جامعه را تأمین و از آن‌ها بهره‌گیری می‌کنند؛ اولی سرمایه انسانی را تربیت و دومی از این سرمایه برای آورده‌های اقتصادی جامعه استفاده می‌کند. هدف این مقاله دستیابی به «نگاه دستگاهی به آموزش عالی و اشتغال» و مسئله آن «بررسی نسبت توسعه آموزش عالی با اشتغال در ایران» است و به این منظور از روش «کیفی داده‌بنیاد» استفاده  شده است. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با 30 نفر از سیاست‌گذاران و مجریان حوزه‌های آموزش عالی و اشتغال صورت گرفت و از نظریه داده‌بنیاد «اشتراوسی» برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها بهره گرفته شد. یافته‌های تحقیق نشان داد، عرضه اجتماعی آموزش عالی، مقوله محوری نظام آموزش عالی ایران در سال‌های پس از انقلاب بوده که این مهم با راهبرد تأسیس مراکز آموزش عالی ایجاد شده و تقاضای اجتماعی علت اصلی این عرضه بوده است؛ و پیامدهای مانند ضعف‌های نظارتی و ساختاری از یک‌سو و خلأهای قانونی از سوی دیگر داشته است. در اتخاذ این راهبرد متغیرهای مداخله‌گری نظیر ایجاد فضای سوءاستفاده اقتصادی از آموزش عالی و فشارها و رقابت‌های سیاسی مؤثر بوده است. نتیجه این تحقیق نشان داده است که میان آموزش عالی و اشتغال در ایران نسبت کمی وجود دارد و بیش از 40 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در نظام اشتغال کشور به‌کارگیری نشده‌اند؛ بنابراین تقاضای محوری بر نیاز محوری در آموزش عالی و اشتغال ایران پررنگ‌تر و ازاین‌رو نسبت میان این دو کم است. بر این اساس رویکرد دستگاهی در استفاده از خروجی‌های آموزش عالی به‌عنوان ورودی‌های نظام اشتغال برقرار نشده است و نمی‌توان رویکرد دستگاهی را در دو نظام مزبور در ایران برقرار دانست.}, keywords_fa = {توسعه آموزش عالی,اشتغال,رویکرد دستگاهی,تقاضای اجتماعی,عرضه اجتماعی}, url = {https://econrahbord.csr.ir/article_107079.html}, eprint = {https://econrahbord.csr.ir/article_107079_31214697dcebedca8eeb7c5e57f01871.pdf} }