@article { author = {فرجی, ابراهیم and مهرگان, نادر}, title = {Estimation of the period of return in public and private sector investment in Iran}, journal = {Economic Strategy}, volume = {3}, number = {9}, pages = {-}, year = {2014}, publisher = {پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام}, issn = {2252-0597}, eissn = {2588-6568}, doi = {}, abstract = {Investment in all countries of the world is considered as the engine of development and prime-mover of economy ; In fact more production and investment will result in more improvement of economy. Here the governmental and private sectors as the major investors in Iran can have different impacts depending on different approaches and conditions. On the one hand, the government is required to prioritize social benefits using oil income and public infrastructures; on the other,the private sector focuses on the efficacy of the yield of investment in competition with the government whose policy miscalculation will lead to the decline of the private sector’s return efficacy. In the present study, using Almon’s dilatory distribution, researchers determine the period of yield of investment in both government and private sectors to provide the investors with good ideas and suggestions and present a criterion for the evaluation to administer the investment. Findings indicate that the length of the return of the investment is seven and ten years for private sector and government respectively. Moreover, the highest efficacy for private sector occurs in the fourth period while the governmental sector reaches the highest efficacy in the fifth period.; ;}, keywords = {Period of return,Value Added,Investment,Public and private sector,Almon’s dilatory distribution}, title_fa = {برآورد دوره زمانی بازده سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی ایران}, abstract_fa = {سرمایه‌گذاری به‌عنوان موتور رشد و توسعه اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. لازمه رشد اقتصادی، تولید بیشتر و سرمایه‌گذاری افزون‌تر است. در این میان بخش خصوصی و بخش دولتی به‌عنوان سرمایه‌گذاران عمده اقتصاد ایران با شرایط و رویکردهای متفاوت می‌توانند اثرات متفاوتی برجای بگذارند. در یک‌سو دولت قرار دارد که به پشتوانه درآمدهای نفتی و در اختیار داشتن زیرساخت‌های عمومی، در سرمایه‌گذاری‌های خود باید منافع اجتماعی را در اولویت قرار دهد و در سمت مقابل نیز بخش خصوصی قرار دارد که در رقابت با دولت بیشتر به نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری توجه می‌کند و هرگونه سیاست غلط دولت، نسبت بازدهی این بخش را به‌شدت کاهش می‌دهد. در این تحقیق با استفاده از داده‌های دوره زمانی 1386-1338 و بهره‌گیری از یک روش توزیع تأخیری به تخمین دوره زمانی بازدهی سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی ایران به‌منظور ارائه پیشنهادات مناسب به سرمایه‌گذاران و همچنین ارائه معیاری برای سنجش مدیران سرمایه‌گذار پرداخته‌ایم، که نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌‌دهد، ضمن اینکه دوره بازدهی برای تمامی بخش‌ها از یک تابع درجه 2 تبعیت می‌کند، طول بازده سرمایه‌‌گذاری برای بخش خصوصی 7 سال و برای بخش دولتی 10 سال است. همچنین بیشترین نسبت بازدهی برای بخش خصوصی در دوره چهارم و برای بخش دولتی در دوره پنجم به‌دست می‌آید.}, keywords_fa = {دوره زمانی بازده,ارزش افزوده,سرمایه‌گذاری,بخش دولتی و خصوصی,توزیع با وقفه آلمون}, url = {https://econrahbord.csr.ir/article_103255.html}, eprint = {https://econrahbord.csr.ir/article_103255_6906ea795f98213eedd07140ecf03e4d.pdf} }