@article { author = {جعفری صمیمی, احمد and صالحی, علی}, title = {Air Transportation and Its Impact on Economic Growth in Provinces of Iran}, journal = {Economic Strategy}, volume = {2}, number = {6}, pages = {-}, year = {2013}, publisher = {پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام}, issn = {2252-0597}, eissn = {2588-6568}, doi = {}, abstract = {This Paper seeks to identify the status of air transport in in Iranian provinces and investigate its impact on province-level economic growth. Based on the latest data on regional accounts -published in 2012 by the Center for Statistics of Iran- this paper uses the so-called value added comparative advantage of air transportation in provinces of Iran to calculate the Revealed Comparative Advantage (RCA). The paper also deals with the impact of comparative advantage of air transportation on economic growth during the implementation of the Fourth Development Plan. The results show that in air transportation the provinces of Hormozgan, Khorasan-e Razavi, Tehran and Sistan-Balochestan enjoy higher comparative advantage respectively during the government's Fourth Development Plan. Also, based on Panel data regression our findings did support a positive effect value-added comparative advantage of air transportation on economic growth in provinces of Iran.; ;}, keywords = {Revealed comparative advantage,Air Transportation,Economic Growth,panel data,Provinces of Iran}, title_fa = {بررسی وضعیت حمل‌ونقل هوایی و تأثیر آن بر رشد اقتصادی در استان‌های ایران}, abstract_fa = {این مقاله درپی تعیین موقعیت بخش حمل‌و‌نقل در اقتصاد استان‌های ایران و تأثیر آن بر رشد اقتصادی این استان‌ها است. در این مقاله براساس آخرین اطلاعات مربوط به حساب‌های منطقه‌ای استان‌ها که مرکز آمار ایران در سال 1391 منتشر کرده است، به ارزیابی مزیت نسبی ارزش افزوده‌ حمل‌ونقل هوایی در استان‌های ایران و مقایسه وضعیت بین استان‌ها پرداخته می‌شود. در ادامه اثر مزیت نسبی حمل‌ونقل هوایی بر رشد اقتصادی در طول برنامه چهارم توسعه بررسی می‌شود. نتایج نشان می‌دهد که در حمل‌ونقل هوایی به‌ترتیب استان‌های هرمزگان، خراسان رضوی، تهران و سیستان‌وبلوچستان بیشترین مقدار شاخص مورد نظر را در طول برنامه چهارم توسعه به خود اختصاص داده‌اند. همچنین، نتایج برآورد براساس رگرسیون داده‌های تابلویی نشان می‌دهد که در دوره مورد بررسی اثر مزیت نسبی ارزش افزوده حمل‌ونقل هوایی بر رشد اقتصادی مثبت و معنادار است.}, keywords_fa = {مزیت نسبی آشکار,حمل‌ونقل هوایی,رشد اقتصادی,داده‌های تابلویی,استان‌های ایران}, url = {https://econrahbord.csr.ir/article_103242.html}, eprint = {https://econrahbord.csr.ir/article_103242_6ce11cc3148c5b59bd7a1b450be6bfa1.pdf} }